Oude vloeren( tegels in de zavel) vervangen door?
Oude vloeren( tegels in de zavel) vervangen door?
Alle reacties
Zit met dezelfde vraag
Is het noodzakelijk nadat een oude tegelvloer is uitgebroken om met een volledige klassieke opbouw (beton, isolatie en leidingen, vloerverwarming, chape) te werken , of kan de betonplaat achterwege blijven en vervangen worden door een dikke laag schuimbeton, argex- of een ander isolatiebeton?
Die zogenaamd klassieke opbouw in niet noodzakelijk. Hetgeen je noemt kan ook, maar ik zou het dan toch nog anders doen vermits de genoemde materialen niet zo geweldig isoleren.
Op voorwaarde dat de ondergrond voldoende stabiel is zou je bijvoorbeeld op de vaste ondergrond een folie kunnen leggen, daarop harde isolatieplaten, daarop een gewapende chape van minimum 6 cm met daarin de leidingen en daarop de vloerafwerking. Hoe meer je weggraaft, hoe dikker je kunt isoleren, ik zou minstens voor 10 cm gaan.
Hoe zit het dan als er eventueel vocht zou opstijgen? Moet er geen vochtscherm geplaatst worden? Ik zit ook met dezelfde vraag en vraag me af hoe je eventueel vochtscherm plaatst. Gewoon langs de muur omhoog plooien en of inwerken in de muur en hoe dan wel?
Hoe zit het dan als er eventueel vocht zou opstijgen? Moet er geen vochtscherm geplaatst worden? Ik zit ook met dezelfde vraag en vraag me af hoe je eventueel vochtscherm plaatst. Gewoon langs de muur omhoog plooien en of inwerken in de muur en hoe dan wel?
De folie onder de isolatieplaten zet je best omhoog tegen de muren. Je hoeft dat niet in de muren in te werken. De muren hebben een eigen waterkering, of ze zouden dat moeten hebben. Zo niet dan moet je eigenlijk de muren onderkappen om hierin een waterkering te steken of je moet ze injecteren tegen opstijgend vocht. Maar dit is een ander probleem en het heeft in feite niets te maken met de opbouw van de vloer.
Indien je tot hier toe geen last hebt gehad van vochtige muren door opstijgend vocht zal dat allicht wel in orde zijn.
Bij het plaatsen van chape en vloer wordt normaal ook nog een randisolatie voorzien, dit belet ook dat opstijgend vocht in en onder de waterkering van de muren zou kunnen doortrekken naar chape en vloer.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage
Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.
Lees meer
Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs
Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen