Leien of pannen
Leien of pannen
Beste
In 1996 kocht ik het ouderlijk huis. Er is toen een volledig nieuw dak gemaakt met de kroonlijstbakken, randen, schouwranden in koper. De dakwerker zei dat het 100j zou meegaan als ik de soldeernaden regelmatig laat nakijken en er niet zou laten over lopen om het te reinigen. Dit omdat de dakhelling vrij klein is en de leien zouden stuk getrapt worden. Ondertussen is de dakwerker overleden…
Nu bij de renovatie van mijn woning komt een andere dakwerker het plat veranderen en kroonlijsten bekleden. Bij het aanpassen van de aansluiting van plat en hellend dak neemt hij de onderste leien op en ziet dat de latten op het onderdak groen geworden zijn. Volgens hem is de dakhelling te klein voor leien? Het water zou omhoog gezogen worden, capillaire werking? Zijn conclusie en oplossing zijn drastisch
Omdat de helling onvoldoende is voor leien moet ik er pannen laten opleggen. Deze dakwerker heeft een goede (maar dure) reputatie.
In de vragen lees ik net dat er een minimum helling is voor pannen…
Daarom concreet mijn vraag; hoe groot moet de helling zijn voor leien en hoe groot voor pannen?
Graag heb ik een 2emening voor ik deze grote weken laat uitvoeren.
Vriendelijke groeten
Peter