Gemeenschappelijk dak vernieuwen dakisolatie voor norm 2015

3

Gemeenschappelijk dak vernieuwen dakisolatie voor norm 2015

Davekn
Davekn
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Beste,

Ik woon in een appartements gebouw van 3 appartementen 1 garage. Aangezien ik op de bovenste verdieping woon en het dak blijkbaar niet geïsoleerd is. Heb ik in deze tijden erg moeilijk om het warm te krijgen in mijn appartement. Nu had ik van verschillende dakwerkers offerte gevraagd voor het dak te vernieuwen (omdat de koepel ook stuk is) en dan ineens met isolatie erbij. Nu willen de mede bewoners niet mee "investeren" in een nieuw dak met isolatie (omdat ze er zelf geen last van hebben)en willen ze enkel mee betalen voor de lichtkoepel. Nu had ik ergens gelezen dat in 2015 een wet kwam dat alle gebouwen dakisolatie moeten voorzien voor 2020 omdat ze anders een soort van strafpunten krijgen. Is er een manier om de andere medebewoners te kunnen overtuigen of verplichten deze kost van het dak isolatie te doen. Omdat het dak dan toch verschillende jaren extra mee ga kunnen gaan omdat er dan ook een nieuwe dakbedekking opkomt.

alvast bedankt

Alle reacties

0
expertsyndicus
expertsyndicus
2 12 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

De nieuwe reglementering op dakisolatie is in werking getreden op 1 januari 2015.

Vanaf deze datum zal een huurder eenwoningonderzoek kunnen vorderen of de woning of appartement aan de dakisolatienorm voldoet.

Er worden 15 strafpunten toegekend bij het ontbreken van dakisolatie, ongeacht jaarlijkse heffingen zelfs strafrechterlijke handhaving.

In een mede-eigendom of appartement de dakisolatie een gemeenschappelijke kost, te dragen door alle mede-eigenaars.

U dient dit punt op de agenda van de Algemene Vergadering te zetten en hierover een stemming vragen.

Indien U geen 75% meerderheid haalt tengevolge van tegenstemmers, kan U met Uw verslag naar de Vrederechter gaan

om hierover een uitspraak te doen. In dit geval zal de Vrederechter niets anders kunnen dan de andere bewoners in het ongelijk te

stellen gezien de wettelijke verplichting.

www.expertsyndicus.be

0
Willemtk
Willemtk
0 1 Verbouwer
9 jaren geleden

Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen de nieuwe algemene vergadering is pas in 2017. We zijn met zijn alleen nieuw in het gebouw, en de notaris heeft de algemene vergadering op volgend jaar gezet. Ik heb wel via mail overleg met de mede eigenaren. Het dak moet sowieso vernieuwd worden, waar ze niet aan willen mee betalen want ze denken dat het niet nodig is. Nu heb ik rapport laten opmaken, en dat zal ik eventueel laten bekrachtigen door een vrede rechter. Dus dat is het probleem niet. Ik veronderstel dat ik naar aanleiding van dat rapport wel een bijzondere vergadering kan inroepen.

Maar ik zit er wel mee dat ze de isolatie hoe dan ook, niet willen mee betalen. En ik zag op internet dat eigenaren die zelf het pand bewonen geen boete kunnen krijgen. En daar spelen ze het op.

Ik zou graag willen weten of er ook jurispredentie over is, en waar en wanneer dat is  uitgesproken.

Met vriendelijke groeten,

Willem

Beste,

De nieuwe reglementering op dakisolatie is in werking getreden op 1 januari 2015.

Vanaf deze datum zal een huurder eenwoningonderzoek kunnen vorderen of de woning of appartement aan de dakisolatienorm voldoet.

Er worden 15 strafpunten toegekend bij het ontbreken van dakisolatie, ongeacht jaarlijkse heffingen zelfs strafrechterlijke handhaving.

In een mede-eigendom of appartement de dakisolatie een gemeenschappelijke kost, te dragen door alle mede-eigenaars.

U dient dit punt op de agenda van de Algemene Vergadering te zetten en hierover een stemming vragen.

Indien U geen 75% meerderheid haalt tengevolge van tegenstemmers, kan U met Uw verslag naar de Vrederechter gaan

om hierover een uitspraak te doen. In dit geval zal de Vrederechter niets anders kunnen dan de andere bewoners in het ongelijk te

stellen gezien de wettelijke verplichting.

www.expertsyndicus.be

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag