Sleutel op de deur verwarmingsketel defect
December 2013 kochten wij een sleutel op de deur woning. In september 2014 is de verwarmingsketel defect en krijgen we enkel nog koud water. Na contacteren bouwbedrijf werd de technieker van Viessman gestuurd. Deze bevestigde dat de oorzaak te hard water was en er een ontharder geïnstalleerd zou moeten worden of de verwarmingsketel wellicht snel weer defect zou zijn. Hij zij dat de technisch voorschriften van de ketel een bepaalde waterhardheid voorschrijven en het stadswater in ons geval te hard is. Dit kon door het bouwbedrijf toch op voorhand gecontroleerd worden? Zodat ze tijdens de bouwfase dit al hadden moeten weten en een ontharder hadden moeten incalculeren, niet? Valt dit dan onder de garantie? En kunnen wij het bouwbedrijf verantwoordelijk stellen voor de extra kosten? Kan dit aanzien worden als verkeerde installatie, gezien de technische voorschriften van de ketel een bepaalde hardheid voorschrijven en hiermee geen rekening gehouden is? Met andere woorden: kunnen wij het bouwbedrijf verantwoordelijk stellen? Wat kunnen we doen? Of moeten we dit zelf bekostigen?



