Bestaat er een waterdichte en waterwerende beton?

5

Bestaat er een waterdichte en waterwerende beton?

Dave1
Dave1
#Muren · 11 jaren geleden
Wij hebben een oude woning verbouwd waarbij er nieuwe nutsvoorzieningen door de muur zijn geplaatst. De muur werd onderkapt en binnen werd eerst een betonplaat gegoten met daaronder plastiek, daarbovenop schuimbeton en daarop nog eens een vloeichape op plastiek. Waar de buizen toekomen, een 7 tal, is de plastiek niet perfect geplaatst waardoor er tijdens hevige regenbuien water naar boven komt en tussen de verschillende lagen gaat lopen. De toplaag, de vloeichape, is niet vochtig maar alles daaronder heeft veel water opgenomen. Hoe kan ik deze put best dichten tegen het vocht? En plaats ik best bouwdrogers om alle vocht te onttrekken? Met wat kan ik de put en openingen tussen de leidingen opvullen?

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Het water zal niet langs de nutsleidingen binnenkomen maar wel van een verzadigde maaiveldzone.
Het regenwater loopt horizontaal doorheen uw uren naar binnen (lees meer op www.humida.be ).  De horizontale barrière zal dit helaas niet tegenhouden. Maak de buitenzijde waterdicht en de woning droogt volledig op.
Met een bouwdroger droogt uw woning ongeveer 10 – 20 % sneller op.
Groeten
Vochtadvies

0
Dave1
Dave1
0 2 Verbouwer
11 jaren geleden
Alvast bedankt voor de snelle reactie. Met welk product zou ik de buitenzijde waterdicht kunnen maken? De leidingen lopen naar buiten waardoor er ruimte ontstaat tussen die leidingen ,er is zo een ondergronds gat waardoor het water in die put loopt. Kan ik daar gewoon beton ingieten of zijn er betere oplossingen?
0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Doorvoeren kan je waterdicht maken met Tubefix, de maaiveldzone met Pecimor 2-K.
Beton krimpt en is daarom geen goede oplossing.
Groeten
Vochtadvies

0
Dave1
Dave1
0 2 Verbouwer
10 jaren geleden
Alvast van harte bedankt voor het antwoord en de moeite maar ik heb deze producten opgezocht en kan daar eigenlijk weinig mee doen. Ik kan hiermee wel andere bestaande funderingen mee beschermen. Mijn probleem is dat de grondwerker een 6 tal buizen van 110 diameter doorheen de fundering heeft geplaatst zonder ellebogen. Hierdoor heb ik zelf ellebogen moeten opsteken die niet perfect dicht konden aangesloten worden , dit zorgde reeds voor een slordige afwerking, daarbij ontstaat er tussen die buizen kleine en grotere ruimtes met lucht die na regen water doorlaten die zo omhoog komt. Als het water een gegeven niveau heeft bereikt dan loopt het over waardoor het tussen de vloeropbouw loopt en zo de muren de kans heeft om water op te nemen (capillair). Nu wil ik deze put volledig dichten met een product die zowel vloeibaar genoeg is om alle spleten en openingen te vullen als compleet waterdicht is. Na veel opzoekwerk heb ik nog altijd geen product gevonden. Het is nu ook belangrijk om zeker te zijn zodat het nadien niet nodig is om alles terug uit te breken. Kan iemand mij hiermee helpen?
https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/18368/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=34bf096f1977d4a75113e0e641340886
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag