Haag op plan, maar ook op mijn bouwgrond!

7

Haag op plan, maar ook op mijn bouwgrond!

Vdb
Vdb
#Ontwerp · 14 jaren geleden

Hallo,

We kochten recent een bouwgrond uit een verkavelingsproject. Op de verkavelingsplannen werd er door de verkopende firma ook een haag voorzien. Met als doel: eenheid naar de buurt (allemaal dezelfde haag dus). Leuk dacht ik in het begin: hier moet ik immers zelf geen haag aanplanten. De haag loopt aan de achterzijde van ons stuk grond, alsook aan de linkerzijde er van. Enkel tussen mij en mijn aangrenzende buur kan ik in de toekomst zelf iets voorzien. 

Nu staat deze haag overal 1m op mijn stuk grond. Duidelijk te zien aan de grenspalen in de grond (geplaatst door een landmeter). Deze haag is eigendom van de gemeente. Zij zullen ook instaan voor het onderhoud er van. Maar ik verlies op dit moment 45 m² kostbare eigendom. Kan ik hier iets tegen doen?

Groetjes,

Vdb

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
14 jaren geleden

Hoe kan een haag nu op jouw eigendom (grond) staan en dan toch eigendom zijn van de gemeente die ze ook nog eens onderhoud. Zeer bizar en nog nooit van gehoord. Als de grond effectief jouw eigendom is doe je er natuurlijk mee wat je wil en plaats je de haag, binnen de wettelijk voorziene min. afstanden ook waar je wil.

Tenzij je in de aankoopakte misschien iets anders overeengekomen bent.

Voer voor advocaten. Zitten die trouwens ook op dit forum ?? Misschien willen zij er iets over kwijt.

groeten,

Bert

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
14 jaren geleden

Ik heb er zelf geen idee van Bert. Heb op dit moment zelf nog geen info ingewonnen, te druk met de bouwwerkzaamheden op dit moment. En uiteraard ga ik dit later wel doen.

Ik denk dat het tuinbedrijf dat de hagen (in opdracht van de verkavelaar) moest plaatsen, gewoon met de natte vinger de haag geplaatst heeft. Volgens mij heb ik niks te zeggen als deze haag op de rooilijn staat en de takken op mijn stuk hangen. Maar dit is niet het geval: nu staat de (kleine) stam echt 1 meter op mijn stuk. Jammer genoeg net waar ik mijn inrit wil plaatsen naast huis.

Advocaten mogen uiteraard ook altijd reageren.

0
roro
roro
0 4 Andere particulier
14 jaren geleden
Wat staat er in verband met die haag in de verkavelingsvoorschriften? Als de haag verplicht is moet daar ook instaan waar ze zou geplant moeten zijn. Indien verkeerd kunt u ze verplaatsen en herplaatsten in conformiteit met de verkavelingsvoorschriften.
0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
14 jaren geleden· Bedankje ontvangen

U zal inderdaad eerst de verkavelingsvoorschriften er op dienen na te slaan wat er exact werd bepaald m.b.t. deze haag.

Het loutere feit dat deze haag volledig op uw eigendom wordt ingeplant, zou er in principe zelfs toe leiden dat u eigenaar wordt door natrekking. Vervolgens zou u zelf een volkomen beschikkingsbevoegdheid hebben omtrent deze haag, hetgeen echter relatief te noemen is indien de verkavelingsvoorschriften voorschrijven dat een haag op deze afstand verplichtend dient ingeplant te worden.

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
14 jaren geleden

Zoals ik al vermoedde Vdb, proficiat met uw haag. Lijkt me dat ze (bijna) van u is

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
14 jaren geleden

Zoals ik al vermoedde Vdb, proficiat met uw haag. Lijkt me dat ze (bijna) van u is

Hehe, binnen enkele maanden prijkt hier het topic: "jonge beukhaag te koop"

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag