6

verbouwen en of nieuwbouw

Russel
Russel
#Budget · 13 jaren geleden

de bestaande bungalow is 50 jaar is een vierkante constructie.

isolatie niet bestaande ,electriciteit slecht,sanitaire slecht.

IK wil de helft afbreken en een grondige verbouwing uitvoeren waarbij ik naar een L vormige constructie uitkom.

Het dak gaat er af ,en enkel 3 originele buiten muren zouden blijven bestaan.

Het gaat ermij om 6% te betalen en geen 21%

waar vind ik de spelregeles?

Alle reacties

0
Jan Martens
Jan Martens
1 8 Verbouwer
13 jaren geleden

Hey Russel,

Op onderstaande link zou je meer moeten vinden:

http://www.livios.be/nl/_immo/_guid/_buyg/_prem/8594.asp

Succes ermee

0
Russel
Russel
0 1 Andere professioneel
13 jaren geleden

Helaas woon ik niet in 1 van deze gemeenten.

grt russel

0
Jan Martens
Jan Martens
1 8 Verbouwer
13 jaren geleden

Dan kan je best naar de dienst stedenbouw gaan op je desbetreffende gemeente.
Zij kunnen hierover uitsluitsel geven.

Grtz 

0
Geert Houben
Geert Houben
4 18
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste Russel,

Je kan van een btw-tarief van 6 % genieten bij renovatiewerken aan een woning die minstens 5 jaar oud is voor geleverde goederen en werkuren. Alleen moet je oppassen dat je niet teveel van de woning afbreekt, want dan is er sprake van nieuwbouw. Een passend antwoord op de vraag wanneer renovatie nieuwbouw wordt, is er niet. Wel moet je een minimum aantal dragende muren behoudt. Hoeveel is moeilijk te zeggen, omdat elk gebouw anders is. Aangezien je maar de helft afbreekt, lijkt het ons dat je in aanmerking komt voor het tarief van 6 %.

De uiteindelijke beoordeling gebeurt onder meer op basis van je vergunning en eventueel kan een btw-controleur komen kijken. Let ook op als je de woning wil vergroten. Hier is enkel sprake van renovatie zolang de oppervlakte van de woning niet verdubbelt. In het andere geval zal de btw-administratie de woning beschouwen als een nieuwbouw en moet je dus toch 21 % btw betalen.

0
Bert Schoofs
Bert Schoofs
0 1 Verbouwer
13 jaren geleden

Er is niet echt een 100% waterdichte regel, daar de BTW dienst altijd interpreteert.

Wat voor hun de belangrijkste maatstaf is, is de verhouding totale oppervlakte na de verbouwing tov oud gedeelte na afbraak.

Je mag tot 2 maal de oppervlakte van het oud gedeelte bouwen.

Echter het oud gedeelte is "na afbraak". Als je enkel 3 muren laat staan zou je kunnen proberen dat als oud gedeelte te rekenen.

Wat je best doet is dus langsgaan bij de BTW administratie om het plan te bespreken. Zij kunnen je alvast meegeven hoe ze zouden interpreteren.

Success

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Woning kopen op lijfrente: dit zijn de voor- en nadelen

Woning kopen op lijfrente: dit zijn de voor- en nadelen

Ontdek de voor- en nadelen van een woning kopen op lijfrente. Twee experts vertellen over de mogelijkheden en valkuilen van deze koopformule.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 als je wil kopen en lenen?

Wat verandert er in 2025 als je wil kopen en lenen?

Ontdek de veranderingen voor wie in 2025 een woning wil kopen of wil lenen. Van lagere registratierechten tot een soepelere renovatieplicht.

Lees meer

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Je bent in principe niet verplicht om bepaalde verzekeringen af te sluiten als je zelf je woning (ver)bouwt. Toch doe je dat maar beter wel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag