Warmtepomp of zonneboiler:
Warmtepomp of zonneboiler:
Alle reacties
Beste,
en de warmtepomp in samenwerking met een zonneboiler?
Verbruikt deze dan (veel) minder elektriciteit?
Het beste zou dus zijn om een warmtepomp te zetten met ook nog eens zonnepanelen op ons dak voor elektriciteit op te wekken?
Alvast bedankt,
Gr Wim.
Als ik de meerprijs voor een warmtepomp ondersteund door een zonneboiler bereken tov alleen een zonneboiler met een condensatieketel, kom ik
op een meerprijs van + 5000 euro. (hierbij heb ik de condensatieketel er af getrokken omdat deze niet meer nodig zou zijn)
Als ik dan geen gas meer moet verbruiken, en dus ook geen condensatieketel meer moet steken, ben ik volledig onafhankelijk van het gas net.
Als ik later dan ook nog zonnepanelen plaats, zal mijn verbruik miniem worden.
Of denk ik hier te positief over...?
Wij zouden dit binnen de 1.5 week moeten beslissen.
Hopelijk kan iemand ons nog wat wijzer maken :)
Alvast bedankt.
Dag Wim,
Die 'iemand' zou jouw EPB-verslaggever moeten zijn. Hij moet jou - op basis van het nodige rekenwerk - adviseren over wat jouw project het meest rendabel is.
Een meerprijs van 5.000 euro lijkt me trouwens nogal weinig. Een gascondensatieketel voor een nieuwbouw kost je zo'n 2.500 euro. Bij een warmtepomp praat je al snel over een investering van meer dan 10.000 euro. Tenzij je voor een lucht-water gaat, natuurlijk.
Het zou inderdaad over lucht/water gaan.
Nu heb ik vernomen dat een putboring veel beter is, maar dit komt inderdaad op een serieuze meerprijs van 8000 tot 1000 euro..
Volgens mijn EPB haal ik mijn normen met een gasketel en een zonneboiler..

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids
Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur
Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Zonnepanelen plaatsen op een appartement: hoe pak je dat aan?
Ontdek hoe je op een verstandige manier zonnepanelen op je appartement kan plaatsen. Met tips en praktische info van syndicusexpert Luc Vander Meeren.
Lees meer
Energie-expert: “Met een slimme thuisbatterij doe je sneller je voordeel”
Energie-expert Alex Polfliet verklapt hoe je met een slimme thuisbatterij je stroomfactuur kan verlagen en hoe je je investering sneller terugverdient.
Lees meer.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=5543220e181e9cc3a821456c4d5dfc8d)
Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden
Wie investeert in een warmtepomp of warmtepompboiler kan een premie aanvragen. Ontdek het bedrag en de voorwaarden om in aanmerking te komen.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen