4

vraag ivm keuringsattest elektriciteit

bamee
bamee
#Elektriciteit · 11 jaren geleden
Ik en mijn vriendin zijn onlangs naar een huis gaan kijken waar we heel erg in geintresseerd zijn alles lijkt in orde en perfect leefbaar (dubbel glas, centrale verwarming deftige keuken en badkamer.... etc alleen is de elektriciteit deels verouderd kan iemand mij zeggen of deze inbreuken betekenen dat eigenlijk alles moet worden vernieuwd? duur maw of dat het hier eigenlijk best wel nog meevalt want ikzelf ben een leek volgende inbreuken werden vastgesteld Inbreuken schema's : - 1.01. : EÈndraadschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 16, 268, 269) - 1.02. : Situatieschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 269) - 1.04. : De aanduiding van de nominale spanning en het gevarenpictogram electriciteit moet op een oordeelkundige plaats op het elektrisch bord geafficheerd worden. Inbreuken metingen : - 2.04. : ContinuÔteit van equipotentiale geleiders en/of beschermingsgeleiders is niet gewaarborgd. (art 70.05, 85.08) - 2.05. : EÈn of meerdere differentieelstroominrichtingen werken niet met testknop en/of stroominjectie. (art 273) Inbreuken aardingsinstallatie : - 3.04. : Aardingsonderbreker ontbreekt of is moeilijk of niet bereikbaar. (art 15.01, 70.05) - 3.12. : Contactdozen: de aardingspen dient aangesloten te worden op de aarding van de installatie. (art 86.03) - 3.13. : Toestel klasse 1 dient d.m.v. een beschermingsgeleider (PE) aangesloten te worden op het aardingsnet. (art 30.07, 70.06) - 3.17. : Alle massaís beschermd door eenzelfde differentieelstroominrichting moeten verbonden worden met dezelfde aardverbinding (lokale aarding ñ vb. voor een stopcontact ñ is niet toegelaten). (art. 85) Inbreuken borden : - 4.07. : De genaakbare, naakte delen onder spanning zijn onvoldoende afgeschermd. (art 19) - 4.08. : Niet gebruikte invoeropeningen van het bord dienen afgedicht te worden. (art 19, 49.01, 248) - 4.10. : De aanduiding van de stroomkringen en/of apparatuur, aansluitklemmen, enz. dient aangebracht of vervolledigd te worden (met voldoende leesbaarheid & bestendigheid). (art 16, 248, 252) Inbreuken bescherming tegen overstroom : - 6.12. : De aanduiding van de nominale stroomsterkte van zekeringen of automaten is niet zichtbaar of is uitgewist. (art 7, 117) Inbreuken elektrische installatie : - 7.13. : Materieel is niet gekozen i.f.v. zijn uitwendige invloeden. (art 19, 225 ? 234) - 7.14B : Het opgestelde elektrisch materieel is niet aangepast aan het volume waarin dit is geÔnstalleerd (afstanden tot rand van bad- en/of stortbadkuip of bijkomende voorwaarden ter bescherming). (art 86.10) - 7.15. : Gebruik materiaal in gewone ruimten, waarvan de omhulsels een beschermingsgraad hebben die minstens IP2X (IPXX-B) is. In ruimten toegankelijk voor publiek dient de beschermingsgraad minstens IP4X (IPXX-D) te zijn. (art 19, 49.01) - 7.19. : De schakelaars en contactdozen die in de wanden ingebouwd zijn, moeten in aangepaste inwerkdozen of blokken geplaatst zijn. (art 249.01, 250.03) - 7.20. : Toestellen zonder bodem moeten bevestigd worden op aangepaste montageplaten (brandveiligheid t.a.v. opbouw schakelmateriaal). (art 104) Inbreuken leidingen & kleurcode : - 8.04. : Elektrische leidingen zijn niet ingevoerd, zodat een continue bescherming verzekerd is. (art 205) - 8.09. : Geleiders van het type VOB zijn niet overal in buizen of gesloten goot geplaatst. (art 214) Extra inbreuken : I 6.12 : 3P AUT IN BORD 2 I 2.4 + 3.12 : GARAGE + ZOLDER I 7.19 : AAN TE TONEN

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
11 jaren geleden

Beste,

Dit is wel een hele waslijst met inbreuken,sommige punten zijn weliswaar snel te verhelpen,maar er zijn inbreuken bij die best wat tijd en voornamelijk geld gaan kosten.Ik denkt dat het kostenplaatje best behoorlijk gaat  oplopen voor je installatie voldoet aan het AREI.

Mvg. Rudi

0
CVA
CVA
29 79 Andere professioneel
11 jaren geleden

Ik sluit me bij Idur aan, hier is een prutser aan de slag geweest. Spijtig voor u.

Succes.

0
bamee
bamee
0 2 Andere particulier
11 jaren geleden

Dat huis is ondertussen verleden tijd niets van gekomen

ondertussen reeds beginnen bieden op een nieuw huis. en deze keer is een compromis niet ver weg

zouden jullie zo vriendelijk willen zijn ook hier nog eens te willen kijken naar dit verslag

en mij een idee geven waar ik kan uitkomen?

persoonlijk denk ik dat ook hier wel wat werk aan is. Al viel het mij als leek op dat er hier wel al gedeeltelijk vernieuwd is geweest

mvg

h

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag