7

Uitstekend raam

juliec1987
juliec1987
#Ramen en deuren · 10 jaren geleden
Beste, Wij zitten verveeld wegens we niet weten waar we juist ons raam moeten plaatsen. Het gaat over een verbouwing. Volle muur op muur,geen spouw. Wij plaatsen overal nieuwe ramen en zouden pas na 2 jaar de gevel isoleren+steenstrippen of crepi. Hierdoor moet ons raam zo veel mogelijk naar voor worden gezet in de huidige gevel zodat wanneer de isolatie+muurbekleding er staat onze ramen niet te diep liggen. Onze ramenfabrikant zegt dat ons raam max 5 cm mag uit de gevel steken, afplakken met EPDM volstaat om zo 2jaar 'safe' te zitten van lucht en water. Vaak zie je dat het raamoppervlak gelijk ligt met de muur en niet uit steekt mss is dit 'veiliger'? Wat zouden jullie doen? Ik wil niet mijn dure ramen in de vuilbak moeten gooien door een foute beslissing tot plaatsing :( :( :(.

Alle reacties

0
juliec1987
juliec1987
0 6 Verbouwer
10 jaren geleden

Kan niemand osn helpen door ervaring?

Niemand bij renovatie met nieuwe ramen moeten wachten o pisolatie en bekleding gevel?

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
10 jaren geleden
Ben je toevallig een Nederlander ? In Nederland worden de ramen aan de buitenkant geplaatst (raamvlak gelijk met het muurvlak van de buitenmuur) doch in België worden de ramen vanuit de binnenkant geplaatst (tegen het binnenblad van de buitenste muur of in geval van een steendikke volle muur normaliter in de helft omdat de metser aan de binnenkant een insprong voorzien heeft) Voorzie wel dat de buitenvensterbank voldoende extra ver uitsteekt om na plaatsing van de bijkomende buitengevel nog voldoende uit te steken.
0
juliec1987
juliec1987
0 6 Verbouwer
10 jaren geleden
Beste, Neen geen Nederlander maar wel al van gehoord dat ze het daar zo doen. Neen wij hebben een volle muur van bestaande woning. wanneer we onze raen in het midden plaatsen en we nadien de gevel isoleren en bepleisteren zitten onze ramen te diep in. daarmee we twijfelen waar we het raam nu het beste zetten, 5cm frame uit de gevel of vlak met de gevel als in een gelijk opp gevel en raam. Wat bedoel je met jou laatste zin? Alvast bedankt voor jou antwoord!
0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden

Wat bedoel je met jou laatste zin?

Ik veronderstel dat er bedoeld wordt dat je buitenste vensterbank-dorpel , voldoende sterk en diep moet zijn om achteraf geen waterinsijpeling te hebben....

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
10 jaren geleden
Idd. Venstertabletten steken zo n vijf cm uit tov buitenmuur. Je plaatst dus (nieuwe) venstertabletten die na de uitvoering van de voorziene gevelwerken nog zo n 5 cm uitsteken (dus meer dan 5 cm uitsteken - 10 cm of iets meer - tov de huidige buitenmuur. Er is toch geen probleem van diepte doch een probleem van breedte: de zijsponningen van de ramen moeten breder zijn dan normaal om ook de buitenzijkanten achteraf nieuw te kunnen afwerken. Idemdito bovenkanten.
0
juliec1987
juliec1987
0 6 Verbouwer
10 jaren geleden
Beste, Bovenaan is er 10 cm extra uitgekapt. Onze zijlijsten zouden dan gewoon smaller zijn links en rechts door plaatsing van de isolatie(8 cm). Wat het probleem is, is dat vele mensen zeggen dat door het plaatsen van uw raam met als raamopp. gelijk met de gevel er wind en water gaat binnen komen. En dat onze EPDM(zouden we hiertegen rondom de raamframe plakken) het nooit kan goed aansluiten doordat onze huidige oude buitengevel niet waterpas nieuw is. En we zo als we 1.5 jaar a 2 jaar wachten er problemen gaan komen tov vocht. We zijn ons ten einde raad want willen ons raam echt niet in het midden plaatsen van de opening zo zouden later als de gevel af is onze ramen te ver in de gevel steken. Wat zouden jullie doen?
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 vragen over zonwerend glas

5 vragen over zonwerend glas

Wat is zonwerend glas? Waar heb je het nodig? Wat is de prijs en de meerkost voor jouw (ver)bouwbudget? We vroegen het aan Saint-Gobain Glass.

Lees meer

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Hoe kies je pvc-ramen voor je nieuwbouw of renovatie? Ontdek alles over isolatie, prijs en mogelijkheden op vlak van stijl, kleur en veiligheid.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Lichtexpert Joël Sels geeft praktische tips om meer daglicht in je aanbouw te krijgen. Ontdek slimme oplossingen en voorkom lichtverlies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag