Architect heeft huis te laag ingeplant

2

Architect heeft huis te laag ingeplant

Sara--O
Sara--O
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Wie kan mij aub juridisch advies geven? Ik ben momenteel aan het bouwen. Sinds de eerste ruwbouwmuren staan, blijkt dat mijn woning er zeer vreemd bijligt. Ze ligt als het ware in een kuip langs de straat: de vloerpas ligt ten dele lager dan de straat en ook een pak lager dan mijn hoger gelegen buur. Zowel een een onafhankelijke aannemer, alsook een stedenbouwkundige van de gemeente, hebben de werf bezocht en ook het plan bekeken. Beiden begrijpen dat ik ongelukkig ben met de huidige inplanting, en beiden zeggen dat de woning volgens plan ligt, dat de ligging van de grond rondom het huis echter foutief is weergegeven op het plan. Dit kuipeffect was m.a.w. onmogelijk te voorzien (noch door mijzelf noch door de gemeente) op basis van het plan. Door deze kuipligging riskeer ik nu vochtproblemen en een dure tuinaanleg. Ook ziet de inplanting er niet mooi uit (vanop straat gezien) en geeft het van binnenin de woning geen aangenaam gevoel ‘in’ de grond te zitten. En dat alles terwijl mijn woning wettelijk gezien hoger MAG liggen, en dit bouwtechnisch ook logischer was geweest. De woningen van mijn buren zijn trouwens allen WEL ingeplant op de hoogte van de hoogstgelegen perceelsscheiding. Omdat ik zeer ontevreden ben over de inplanting heb ik de bouw stilgelegd, en heb ik mijn architect om een nieuwe tekening van de voorgevel gevraagd, waarop mijn woning 40 cm hoger ligt. Deze tekening heb ik aan de gemeente getoond en zij hebben geen bezwaar tegen deze nieuwe hogere inplanting. Ik wil de bestaande ruwbouw nu laten afbreken en bouwen volgens de nieuwe tekening. Mijn aannemer heeft hiervoor al een eerste kostenraming gemaakt (afbraak+wederopbouw). Ook dient een nieuwe bouwaanvraag ingediend. Uiteraard hangt er aan het totaal een stevig prijskaartje, en ben ik van mening dat mijn architect het merendeel van de kosten op zich dient te nemen. Welke acties kan/dien ik daarvoor nu best te ondernemen?

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Geachte,

Uw architect kan uiteraard enkel aangesproken worden indien deze een fout in de uitvoering van zijn opdracht heeft begaan.

Er zal dus bewezen moeten worden dat de inplanting zoals deze momenteel is uitgevoerd, niet gevraagd noch gewild werd, als tevens dat dit een fout of onzorgvuldigdheid in hoofde van de architect uitmaakt.

De architect is normaliter hiervoor verzekerd (indien deze een fout treft); maar u zal de architect officieel in gebreke dienen te stellen, zodoende dat deze het dossier aan diens verzekering kan overmaken. Vervolgens zal in aanwezigheid van de verzekering een expertise plaats vinden waarvan een verslag en beoordeling zal opgemaakt worden.

In ieder geval is het af te raden dat er herstelwerkzaamheden/afbraakwerken worden uitgevoerd totdat er een tegensprekelijke en zo duidelijk mogelijke vaststelling is gebeurd op basis waarvan  - bij een niet-akkoord - eventueel nog een gerechtsdeskundige kan oordelen.

Indien er geen akkoord bestaat en er is toch een fout in hoofde van de architect begaan, dient u zo snel mogelijk een juridischce procedure aanhangig te maken voor de Rechtbank.

mvg

Mr. Gert DAMIAANS

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag