2

Paalfundering woning

deefken
deefken
#Fundering · 10 jaren geleden

Beste,

We hebben jammergenoeg te horen gekregen van onze bouwfirma dat (gebaseerd op eerder onafhankelijk uitgevoerde sonderingen) we moeten overgaan tot paalfunderingen. 

Volgens de bouwfirma moeten we voor onze 'simpele' rechthoekige woning van 7,5m op 12m die zal bestaan uit 2 verdiepingen en een zolder (gelijkvloers 89,85m2 en verdieping 75m2 en zolder 55m2) een paalfundering nodig die bestaat uit schroefpalen (15 stuks van 13m diep), afschietpalen en een betonplaat van 40cm.
De meerprijs hiervoor zou een 24000 € bedragen (excl BTW).

Persoonlijk heb ik hier geen kennis van en kan ik hier voor een gewone woning ook weinig informatie over vinden.

Lijk dit voor jullie qua prijs realistisch? En is dit aantal palen en verdere opbouw realistisch volgens jullie? Ik weet uiteraard dat op basis van deze informatie geen exacte inschatting kan gebeuren (Indien gewenst kan ik de digitale versie van de sondering doorsturen) maar het is puur op basis van ervaringen en ideeën dat ik dit eens zou willen nagaan.

Alvast bedankt!!

Mvg,

Davy

Alle reacties

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
10 jaren geleden

Ik moet ook met palen werken, de harde grond zit hier 6 meter diep.

Ik ga een houtskeletwoning zetten, wat natuurlijk veel licht is dan een traditionele woning.

Voor een huis van 9 x 13,7m met een garage naast van 3 x 9m heb ik 15 palen nodig.

Omdat het niet zo diep is kan ik ook met putten werken, dan graven ze ronde putten 80 cm diameter tot op de harde bodem, die vullen ze met beton.

Deze methode is veel goedkoper dan palen, ongeveer de helft.

Voor palen van 6 meter kwam het op 10000€ excl btw., putten <5000€

Bovenop de palen wordt een vloer van 30 cm gegoten met wat extra ijzen waar de putten (palen) zich bevinden, dan de betonkeldermuren die het geheel heel sterk maken.

Voor de kelder ongeveer 20000€ excl btw.

Dus de gegeven prijs van 25000€ lijkt me niet fout.

Wat afschietpalen bedoelt weet ik echter niet.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag