14

Glasdallen condensprobleem en ventilatie

Geronimo
Geronimo
#Ventilatie · 10 jaren geleden

Hallo allemaal,

Ik zal meteen de situatie even uitleggen:

Vorig jaar kochten we een ouder huis uit mid jaren '60.
Wat ons meteen opviel waren de rij glasdallen/glasblokken van tegen de grond tot onder het dak.
Deze glasdallen vormen een strook van in de woonkamer tot in de slaapkamer.

In de woonkamer is er geen probleem met de glasdallen, in de slaapkamer wel.
Elke morgend staat er op de glasdallen/glasblokken heel wat condens, druppels lopen er af.
Ook op het dubbelglas staat er condens, maar wel minder als op de glasdallen.
Ventileren doen we overdag, maar 's nachts is dat moeilijk. Het raam van de slaapkamer staat tegen de straatkant (veel lawaai) en is ook wat kouder natuurlijk.
Ik heb de voegen (dikke duim breed) al enkele weken terug behandeld met anti-schimmel product, omdat er zwarte spikkeltjes begonnen door te komen.

We hebben dit condensprobleem nergens anders in het huis.

Je hoort me al afkomen, wat zijn de opties om dit tegen te gaan?
(glasdallen uitbreken en raam steken? ventilatiesysteem overwegen (terwijl het probleem maar in 1 kamer is)? ...)
Ik ben niet echt technisch aangelegd, klussen is niet mijn dada jammer genoeg. Daarom dat ik hooptie hier meer raad te vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!  

Alle reacties

0
Geronimo
Geronimo
0 3 Andere particulier
10 jaren geleden

Geronimo, heb je al eens wat metingen gedaan op verschillende tijdstippen van de dag, bijv. 's morgens direct na het ontwaken, 's middags en 's avonds?

Dag Gery,

Neen dit is nog niet gebeurd. Ik ben niet de meest handige harry, weet er dan ook niet zo veel van. Met welk toestel dient dit dan te gebeuren?

Als ik de antwoorden hier lees kom ik tot de conclusie dat ik best de strook glasdallen laat vervangen (raam steken?) en extra ventilatie voorzie. Aangezien het een ouder huis is er inderdaad nog geen ventilatiesysteem.

Ik vroeg me trouwens af omdat het over een ganse strook gaat van de grond tot aan het dak, lijkt het me aangewezen een aannemer dit te laten doen, of wat is jullie mening hierover?

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
10 jaren geleden
Met welk toestel dient dit dan te gebeuren?
RLV meet je met een hygrometer, de simpelste vind je bij een DHZ zaak. Voor oppervlaktetemperaturen kan je zo'n IR toestel gebruiken dat ze in de meeste DHZ zaken verkopen.

Maar het zal wat te laat zijn denk ik want het wordt buiten al weer warmer.

Als ik de antwoorden hier lees kom ik tot de conclusie dat ik best de strook glasdallen laat vervangen (raam steken?) en extra ventilatie voorzie.
Naar mijn bescheiden mening heb je geen mechanisch ventilatiesysteem nodig (de metingen hadden dit kunnen duidelijk maken), geregeld doortochten is al voldoende.
Ik vroeg me trouwens af omdat het over een ganse strook gaat van de grond tot aan het dak, lijkt het me aangewezen een aannemer dit te laten doen, of wat is jullie mening hierover?
Daar kan ik niet echt over oordelen omdat ik de exacte situatie niet ken en ik ook niet weet wat uw capaciteiten zijn. Maar misschien toch best uitvoeren door een vakman want u geeft zelf al aan niet de handigste te zijn
0
Geronimo
Geronimo
0 3 Andere particulier
10 jaren geleden
Daar kan ik niet echt over oordelen omdat ik de exacte situatie niet ken en ik ook niet weet wat uw capaciteiten zijn. Maar misschien toch best uitvoeren door een vakman want u geeft zelf al aan niet de handigste te zijn

Ok, bedankt voor de raad Gery. De temperaturen zijn idd al warmer, maar ik neem nota van je tips (en welke meetinstrumenten ik best aanschaf!)

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

Je ventilatiesysteem uitschakelen om te vermijden dat er te veel koude lucht binnenkomt. Is dat wel een goed idee?

Lees meer

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

5 tips voor een gezonde woning in de winter

5 tips voor een gezonde woning in de winter

Gezonde lucht in je woning is het hele jaar door een belangrijk aandachtspunt. Alleen is dat in de winter moeilijker dan in de rest van het jaar.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag