7

Versteviging houten gewelf

DieterV
DieterV
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Schrijnwerkers hebben gisteren het houten gewelf op de verdieping verstevigd en dit is het resultaat (zie bijgevoegde foto's). Ik vrees dat dit totaal niet volgens de regels van de kunst gebeurd is... Graag uw mening
https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/18775/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e0f4064bd9edeb1333d5364ca07129b4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/18775/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e0f4064bd9edeb1333d5364ca07129b4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/18775/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e0f4064bd9edeb1333d5364ca07129b4

Alle reacties

0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Mijn mening :

Ik ben zelf schrijnwerker en als er geen draagkracht te weinig is dan zie ik geen probleem...

Als de balken een deel van hun draagkracht verloren zouden zijn dan hadden ze beter de tussenbruggen weggehaald en lange latten gebruikt...

Zal later wat foto's posten van mijn zolderkamer.....is idem maar heb lange balken genomen....

0
DieterV
DieterV
0 2 Verbouwer
10 jaren geleden
Doelstelling was om de draagkracht wat te vergroten en algemeen een steviger constructie te maken. Zodoende de trilling van het gewelf (en vloer die er zal opkomen) minder zou zijn en het contactgeluid gedempt zou worden. Het plan was om de latten over de hele lengte te plaatsen, maar bij het opvolgen van de werken zie ik dat dit toch niet gebeurd is...
0
Kris M
Kris M
594 3505 Andere particulier
Leg een plank in t midden over 3/4 balken en hinkel eens. Als de vloer niet of nauwelijks meegeeft is t stevig genoeg. Ik zou er idd om de andere balk de dwarsliggers uitgehamerd hebben, lange balken gestoken hebben en nieuwe dwarsliggers geplaatst hebben. Doch die stukken balk verstevigen wel degelijk nu ook al de constructie. Je kan natuurlijk nog altijd de dwarsliggers er om de andere balk uithalen en bijkomend lange balken plaatsen als je vindt dat de vloer nog te veel danst. Nu ligt alles nog open en is het een kleine meerkost.
0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer

Idd , om de zoveel planken nogmaals een lat laten aanbrengen die dan de 2 nieuwe planken als het ware 1 stuk maakt.

Als het origineel plan was om in 1 stuk te werken en je hebt een vaste prijs : laten uithalen of overal verbindingen laten maken ....de schrijnwerker zal in dat geval enkele planken meer nodig hebben dan voorzien maar dat kost niet veel.

Als de balken niet zo stevig meer zijn kan het niet slecht zijn om de nieuwe planken met winkelhaken aan de muur vast te maken , anders heeft het geen nut en komt er alleen maar meer gewicht aan de oude balken hangen ...

0
DieterV
DieterV
0 2 Verbouwer
10 jaren geleden
Dus niet aan de andere kant van de originele balk een lat bevestigen over de hele lengte, maar bovenop de nu aangebrachte lat? Dan krijg je als het ware 2 nieuwe latten aan 1 zelfde kant van de originele balk?
0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden

Maakt niet uit aan welke kant......indien mogelijk kan je langs beide zijden een plank zetten.....als je schroeven maar lang genoeg zijn is er geen probleem .

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag