3

Tuinhuis op scheiding

Toon Metdepenningen
Toon Metdepenningen
#Veranda en bijgebouwen · 14 jaren geleden

Situatieschets : wij hebben ons huis aangekocht van de dochter van onze achterbuur. Toen was er deels op onze grond en deels op de grond van de achterbuur reeds een platteau gegoten. Onze achterbuur zei dat die destijds samen met zijn dochter gegoten was met de bedoeling er een tuinhuis op te zetten.

Nu willen wij daar een tuinhuis op zetten en hadden - zekerheidshalve - de buur hierover nog eens aangesproken. Deze had er totaal geen probleem mee, ah nee de platteau ligt er toch al. Nu vrijdag gepasseerd komen onze metsers toe en willen ze met de werken beginnen toen onze achterbuur doodleuk afkomt en eist dat we het tuinhuis op een meter van de scheiding plaatsen ...

Onderliggende reden blijkt nu te zijn dat hij ooit woorden had met mijn vrouw en ons nu een hak wil zetten. Pas op, dit is geen vermoeden, dit heeft hij vrijdag zelf zo gezegd.

Wat kunnen wij nu doen ? Als we een meter moeten opschuiven is Ã©Ã©n onze platteau te klein en twee zitten we met een stuk platteau achter ons tuinhuis waar we niets aan hebben ?

Is er geen beginsel van akkoord aangezien we kunnen aantonen dat die platteau er al lag voor onze aankoop, net met de bedoeling er een tuinhuis op te zetten ?

Alle reacties

0
IBCA
IBCA
0 11 Bouwer
14 jaren geleden

Dag Toon

Waarschijnlijk heb je geen geschreven document dat de buur bij het eerste gesprek akkoord ging.

Zelf heb ik geleerd om mondelinge afspraken nadien altijd schriftelijk te bevestigen of overeenkomst te maken.

In jouw geval zou ik nogmaals met de buur rustig gaan praten en kijken of jullie tot een overeenkomst kunnen komen. 

Stel ze gaan akkoord = overeenkomst tekenen.  Gratis type documenten vind je op livios terug: http://www.livios.be/nl/_build/_serv/x_tped_/index.aspx?content=Gratis

Is er geen akkoord, dan zou ik hem per aangetekende brief de volledige historiek schetsen en verwijzen naar jullie verzoenend gesprek zonder resultaat.  Nadien kan je een procedure bij de vrederechter opstarten.  Zo is het voor eens en altijd duidelijk voor iedereen.

Succes!

0
Ronny DN
Ronny DN
1 4 Bouwer
14 jaren geleden

Beste,

Uw gebuur, kan dat niet eisen, dat uw bouwsel (garage,tuinhuis of dergelijke) op 1 meter van zijn eigendom mag/moet geplaats worden, dat is uitsluitend de beslissing van het gewest "bouwvergunningen"

Ik weet niet in welk gewest dat je gelegen bent, maar alle gewesten/gemeenten hebben hun bouwvoorschriften, bij de een mag je langs de rooilijn bouwen bij de andere moet je 3 meter tussen laten.

Gelieve hierbij even langs te gaan bij de gemeente/stad om inlichtingen te vragen, betreffende een aanbouw langs de rooilijn.

Mvg Ronny.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een stevige fundering voor je tuinhuis maken: zo lukt het

Een stevige fundering voor je tuinhuis maken: zo lukt het

Een nieuw tuinhuis in de lente? Zonder goede fundering kan de plaatsing al snel in een nachtmerrie veranderen. Deze tips garanderen je een stevige basis.

Lees meer

De beste manier om je woning uit te breiden: aanbouw of veranda?

De beste manier om je woning uit te breiden: aanbouw of veranda?

Extra ruimte nodig? Of meer daglicht? Dan kan je je woning uitbreiden met een aanbouw of veranda. Welke optie is het meest geschikt voor jou

Lees meer

Een veranda bouwen: van de soorten materialen tot de prijs

Een veranda bouwen: van de soorten materialen tot de prijs

Je wil een veranda, maar weet niet waar je op moet letten? We geven een antwoord op enkele belangrijke vragen. Van de soorten materialen tot de prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag