3

architect/sleutel op de deur

babette de bouwer
babette de bouwer
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Is het veiligheidshalve niet beter dat ik een externe architect zoek vooraleer ik met een sleutel-op-de-deur firma in zee ga? Moet ik reeds beschikken over een uitgewerkt plan?

Alle reacties

0
Blavier
Blavier
3 5 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Beste Babette, Je kan daar eigenlijk vrij in kiezen. Vaak wordt er een opsplitsing gemaakt in 3 categoriën: externe architecten, architecten aanbevolen door de SODD bouwfirma, architecten opgelegd door de SODD bouwfirma. Bij Woningen Blavier bijvoorbeeld laten we vrij de keuze tussen een eigen architect of een architect die door ons aanbevolen wordt. Beide hebben hun voor- en nadelen. Heb je al goede contacten met een architect, dan is het waarschijnlijk de beste keuze om met hem/haar de bouwplannen uit te werken. Heb je totaal geen idee welke architect te contacteren, dan kan je beroep doen op de bouwfirma om enkele namen door te geven. Het voordeel in dat geval is dat de architect en de bouwfirma al op andere projecten samen gewerkt hebben, wat een zekere garantie geeft op een vlotte samenwerking. Je hebt zeker en vast geen uitgewerkt plan nodig alvorens je een sleutel-op-de-deur firma contacteert. In tegendeel, ik zou je aanraden om de bouwfirma te betrekken bij het uitwerken van de plannen. De bouwfirma heeft normaal gezien immers heel wat ervaring met de budgettering van bouwprojecten en kan je bijstaan met tips en advies zodat je bouwplannen zo goed mogelijk overeenstemmen met je budget. De meeste bouwfirma's doen dit trouwens vrijblijvend, dus je kan altijd eens gaan luisteren, zonder dat je daarom direct een keuze moet maken of financiële verplichtingen aangaan. Veel succes alvast met je bouwproject.
0
Pieter Devos - Houtskeletbouw Dewaele
4 8 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste Babette,

Het hangt een beetje af van bouwbedrijf tot bouwbedrijf. Sommige bedrijven hebben kant en klare plannen. Andere zijn eerder maatwerk bouwers.

Ook maatwerk bouwers hebben vaak architecten waar ze regelmatig mee samenwerken. Dit heeft als voordeel dat deze architecten het bouwsysteem goed kennen en vaak al een stuk optimalisatie kunnen doen op het ontwerp wat dan weer het budget ten goede komt.

Toch wel een goede raad: of je nu zelf naar een architect op zoek gaat of werkt met een architect aanbevolen door het bouwbedrijf zorg er in elk geval voor dat je vroeg genoeg het voorontwerp voorlegt aan het bouwbedrijf. Zij zijn best geplaatst o meen realistische offerte op te maken en kunnen je helpen bij het perfect laten aansluiten van je bouwproject aan je bouwbudget.

Heel veel succes met je bouwplannen.

Pieter Devos

Bouwbedrijven Dewaele

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag