electriciteitsverslag, nog enkele onduidelijkheden

4

electriciteitsverslag, nog enkele onduidelijkheden

Thor
Thor
#Elektriciteit · 10 jaren geleden

Beste forumleden,

ik heb een appartement op het oog. Er is nog wat werk aan, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.

Van electriciteit heb ik echter geen kaas gegeten, na wat opzoekwerk op deze site heb ik de volgende vragen nog:

Dit is het attest

Inbreuken schema's :

- 1.01. : EÈndraadschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 16, 268, 269)    

- 1.02. : Situatieschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 269)

- 1.04. : De aanduiding van de nominale spanning en het gevarenpictogram electriciteit moet op een oordeelkundige plaats op het elektrisch bord geafficheerd worden.

Inbreuken aardingsinstallatie :

- 3.12. : Contactdozen: de aardingspen dient aangesloten te worden op de aarding van de installatie. (art 86.03)

Inbreuken elektrische installatie :

- 7.14B : Het opgestelde elektrisch materieel is niet aangepast aan het volume waarin dit is geÔnstalleerd (afstanden tot rand van bad- en/of stortbadkuip of bijkomende voorwaarden

ter bescherming). (art 86.10)

- 7.15. : Gebruik materiaal in gewone ruimten, waarvan de omhulsels een beschermingsgraad hebben die minstens IP2X (IPXX-B) is. In ruimten toegankelijk voor publiek dient de

beschermingsgraad minstens IP4X (IPXX-D) te zijn. (art 19, 49.01)

Extra inbreuken :

3.12 BADMEUBEL

7.15 IN KAST BADMEUBEL

1.01 - 1.04: lijkt me standaard voor een appartement van 1977. Ik schat de prijs op 250,00 euro all in? Appartement is 80m2.

3.12: geen idee wat ze bedoelen! Er is aarding, maar het appartement is er niet op aangesloten???

7.14: slaat dit enkel op de badkamer? Ok, daar de elektriciteit verleggen en zorgen dat er geen stopcontact meer is in de buurt van de douche en de lavabo's. Lijkt me veel werk, maar bon. 

7.15: bedoelen ze dat ik alle stopcontacten in heel het appartement moet vervangen, alsook de lichtschakelaars?

De extra inbreuken verwijzen ook naar de badkamer, dus daar zal ik iets moeten op voorzien.

Iemand enig idee wat dit kan kosten? Het lijkt mee te vallen, maar wil niet voor onvoorziene omstandigheden komen te staan. 

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
10 jaren geleden

beste Thor,

Inbreuk 3.12 wil zeggen dat er stopcontacten geplaatst zijn met aardingspin waarvan de aardingspin niet verbonden is met de aarding.

Inbreuk 7.15 slaat volgens mij op het schakelaars en stopcontacten in de badkamer of het moet zijn dat er in het appartement materiaal is geplaatst dat geen goedkeuring heeft hier in Belgie.Je grootste probleem is de badkamer en vermoedelijk is het badmeubel(uitgerust met stopcontact en licht?)te dicht geplaatst tegen bad of douche en staat het zo in een  verkeerd volume.

Mvg Rudi

0
thv
thv
6 19 Andere professioneel
10 jaren geleden

dag Thor,

1.01 - 1.02: dit zijn voornamelijk werkuren voor de elektricien. Bij een appartement zijn er mogelijks niet al teveel kringen. Je zou eventueel zelf al kunnen uitzoeken welke stopcontacten/lichtpunten/... op welke kring staan, en dit doorgeven aan de elektricien. Dan hoeft deze enkel het schema uit te tekenen, en betaal je niet voor het uitzoeken van de kringen.

3.12: dit zijn inderdaad stopcontacten die voorzien zijn van een aardingspin, maar waarvan de aardingspin niet is aangesloten. Als er een stopcontact met aardingspin wordt geplaatst, dient deze steeds aangesloten te worden. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: of de aarding is doorgetrokken, maar niet aangesloten. Of er loopt geen aarding naar deze stopcontacten (in het tweede geval uiteraard meer werk om dit in orde te brengen dan in het eerste geval). De extra inbreuken maken duidelijk dat het hier enkel gaat over de stopcontacten in het badkamermeubel.

7.14-7.15: zoals Rudi zei: elektrisch materiaal in de badkamer moet aangepast worden in functie van de verschillende volumes in de natte ruimte. Ook hier wordt verwezen naar het badkamermeubel in de extra inbreuken. Opgelet: deze zones worden ook in de hoogte begrenst (2m25). Mogelijks gaat het hier over verlichting/stopcontact in de bovenkant van het badkamermeubel, waarbij het badkamermeubel net te laag hangt en deze punten onder 2m25 komen? 

0
Thor
Thor
0 2 Verbouwer
10 jaren geleden

Beste Rudi,

Beste THV,

bedankt voor jullie hulp!

Badkamer lijkt me logisch, daar is inderdaad een stopcontact dicht bij de lavabo / bad. (in de keuken is er ook een stopcontact vlak boven de lavabo, maar dat mag dan weer wel, blijkbaar)

Die aardingen zal elk stopcontact losdraaien zijn en dan zien we wel! Hopelijk valt dat mee!

Zal iets laten weten, moest het bod aanvaard worden!

Groetjes

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag