5

Aankoop woning

vincent55
vincent55
#Regelgeving · 10 jaren geleden
Beste, wij hebben momenteel onze eerste woning op het oog. Bij controle op het kadaster blijkt dat de garage aan de woning hier helemaal niet op staat. Momenteel is er nog sprake van een kleine beschrijf met een bedrag van 733 euro. Is de kans groot dat dit bij verkoop toch als een groot beschrijf bestempeld zal worden ? Dit is voor ons namelijk erg doorslaggevend, gezien dan een groot deel van renovatiebudget verliezen.

Alle reacties

0
Nasty Nympho
Nasty Nympho
6 33 Verbouwer
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik zie het probleem niet. In de verkoop wordt het beschrijf bepaald aan de hand van het huidige KI en in de akte omschreven als woning met aanhorigheden. Of die garage daar staat of niet op het kadaster gaat geen verschil maken voor uw KI, de woning gaat namelijk verkocht worden op basis van de kadastrale legger. Het nieuwe KI gaat maar bepaald worden als je grondig gaat verbouwen maar dan is de koop al gesloten.  

Geen vuiltje aan de lucht volgens mij.

Toch onzeker? Dan kan je altijd adviserende informatie daarover inwinnen bij een notaris. 

0
KBuyckx
KBuyckx
2 4 Verbouwer

Hoi ,

Bij de verkoop van een woning (jullie aankoop) is de notaris steeds verplicht om bij het kadaster te melden wanneer er een woning word verkocht onder klein beschrijf.

In 90% van de gevallen word er dan een nieuwe controle van het kadaster gepland en vaak zie je dan het K.I. net boven de grens van klein beschrijf zal uitkomen. Het K.I. is bepaald bij bouw van de woning en vaak zijn er in de loop der jaren al aanpassingen gebeurt. Zo kan het na-isoleren van een spouw, vaste trap naar de zolder of het plaatsen van een nieuwe keuken (VOOR de verkoop) al leiden tot een verhoging van het K.I.

Frustrerend, zeker als je nog een renovatieplan heb , want dit is een groot verschil in kosten.

Wat je wel kan doen (als je echt je zinnen op de woning hebt gezet) is een opschortende voorwaarde opnemen in je verkoopsovereenkomst.
Op die manier kan je eenzijdig en zonder bijkomende kosten de verkoop afblazen, moest de woning toch groot beschrijf worden.
Zo bescherm je jezelf en je budget tegen een eventuele kater voor groot beschrijf.

Hopelijk ben je hier een beetje wijzer met geworden.

Succes!

0
Nasty Nympho
Nasty Nympho
6 33 Verbouwer

Lijkt me heel onwaarschijnlijk. Ik heb al 'n paar keer een te renoveren woning verkocht en d'er is nooit een probleem geweest rond het KI dat zou moeten aangepast worden. (http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/mijn-project/wat-beinvloedt-uw-kadastraal-inkomen/article-normal-441191.html])

Ze zijn meestal gretiger wanneer er al verbouwd is. 

0
vincent55
vincent55
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Alvast beide erg bedankt voor de reacties ! 

Zeker nuttige tips die we in het achterhoofd houden wanneer we de woning woensdag gaan bekijken ! 

Gr 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tot 7.500 euro minder premies in 2025: doe deze werken nu!

Tot 7.500 euro minder premies in 2025: doe deze werken nu!

Haal nog alles uit de huidige Mijn VerbouwPremie. Voer deze werken nu uit voordat de premiebedragen in 2025 dalen.

Lees meer

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Minder registratierechten betalen door buitenlandse eigendommen te verzwijgen? Minister Weyts eist strengere controles.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag