Aansprakelijkheid ivm brandvoorkomingsmaatregelen
Aansprakelijkheid ivm brandvoorkomingsmaatregelen
Alle reacties
Vooraleer het over aansprakelijkheid te hebben, moet men kijken welk soort contract of overeenkomst is aangegaan.
Bij contract "sleutel op de deur" zowel in mede-eigendom als private bouw is de bouwheer zelf verantwoordelijk voor de oplevering en niet de VME.
Bij verkoop op plan is dit de bouwheer, in mede-eigendom de syndicus voor de VME.
Bij het niet naleven van de brandweervoorschriften kan en zal de brandverzekeraar weigeren om dekking te geven. Hij zal dan laten weten dat eerst aan de voorschriften moet worden voldaan.
Vervolgens zal u dan in de juiste hoedanigheid de in gebreke gebleven partij aanmanen en in gebreke stellen. Indien geen afdoende reactie de zaak voor de rechtbank brengen.
Mijn raad : vraag vóór de oplevering steeds controle door de brandweer van de brandweervoorschriften, zo kan men deze ten tijde van de oplevering opnemen in het verslag hetwelk al of niet tegensprekelijk wordt opgesteld.
indien u zelf opgelevert heeft en het nadien uitkomt dat er iets scheelt, zal U zelf moeten instaan voor de kosten van de nog uit te voeren aanpassingen.
Dit kan veel toekomstige problemen voorkomen en vermijden.
(Dit is een weergave van een gelijkaardige zaak die door de rechtbank werd uitgesproken, waar de syndicus had opgeleverd bij een sleutel op de deur, de vordering werd afgewezen omdat de VME niet bevoegd was om op te leveren.)
Normaal gezien heeft de brandweer de bouwaanvraag opvoorhand ingezien, en advies gegeven, en is dit opgenomen in de bouwtoelating afgeleverd door de gemeente
De aannemer is verplicht om volgens de bouwvergunning te werken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Weet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen