Het is nog niet begonnen en het begint al...

5

Het is nog niet begonnen en het begint al...

BouwHulpAUB
BouwHulpAUB
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Een tijd geleden kwamen een aantal architecten over de vloer. Wat is de bedoeling?

In een renovatie (huis is zeker 50 jaar oud) wordt de achtergevel op de gelijkvloerse verdieping open gebroken; er wordt een "galerij" aangebouwd die de verbinding maakt met een ruimte die zo'n 3 meter van de achtergevel staat. Die ruimte wordt herbouwd.

Wij lieten onze keuze op een schijnbaar competente architect vallen, maar nu worden wij gevraagd om voor het opmeten van de achtergevel de volledige gelijkvloerse verdieping leeg te halen; op de eerste verdieping alles te verwijderen van de muren en de hoeken en niet hoger dan 1,5m hoog te stapelen in het midden van de ruimte; ook de zolder wil hij zo hebben dat er niets in de weg staat om te meten.

Waarom wordt ons dit gevraagd? Het antwoord van de architect is: dingen in de ruimte bemoeilijken het opmeten.. 

Alle reacties

0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden
euh.............heeft die dan geen meter met batterij waarmee je tot op de mm kan meten zonder wat dan ook te verplaatsen ??? Ik stel voor dat je toch nog eens goed praat met de beste man en laat dan vooral alles op papier zetten . Het kan natuurlijk zijn dat er bepaalde werken moeten gebeuren waarbij het wenselijk is dat er liefst niks meer in de aanpalende ruimtes is....maar dan spreek je bepaalde data af . Ik zou niks verhuizen : stel nu dat je 8 maand zwanger was en je man is kapitein op een schip......om te meten moet er dus niks weg volgens mij .
0
BouwHulpAUB
BouwHulpAUB
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Hoi grandscenicman

bedankt voor je reactie! Ik dacht ook al zoiets... Ik dacht dat hij misschien een volledige epb-meting wou doen... maar tot op heden heb ik dit woord nog niet uit zijn mond gehoord. Ik begrijp dat dergelijke meting alleen nodig zou zijn voor de aanbouw en toch niet voor de volledige woning?

Uiteindelijk bestaan de breekwerken ook enkel en alleen uit het openbreken van een stuk gevel van 3 à 4 meter waar nu al een raam en een deur zitten... Volgens mij toch ook een routine-klus voor een architect? Hij mocht dan nog de relatief kleine aanbouw tekenen... ofwel is de klus te min?

0
jan de vree
jan de vree
0 14 Verbouwer
10 jaren geleden

Ik denk dat de architect een digitale meter heeft en het gebouw op verschillende punten wil laten meten. Als een architect fout meet en het plan is niet juist, dan is het ook niet goed. Een spreekwoord zegt dat goed meten de helft van het werk is. Als de meting niet juist is en hierdoor fouten ontstaan, dan is deze brave man verantwoordelijk.

De kans op foute metingen verkleinen, en hierdoor een perfect werk afleveren, is wat elke bouwheer wenst. Het klinkt vreemd dat alles moet opzij worden gezet, maar met een digitale pas meten zorgt dat er overal tegelijkertijd juist wordt gemeten, zodat de paslijn overal juist en gelijk is. Een kleine verzakking van het gebouw (door de jaren heen) kan heel wat scheuren en problemen opleveren bij uitbreken van een steunmuur.

0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden

Met wat "rommel" in de kamers zal het voor de architect wat moeilijker meten zijn , maar persoonlijk vind ik dat deze wel een beetje zijn best mag doen.....je betaalt de beste man/vrouw immers genoeg en dan mogen ze ook eens wat moeite doen , niet ?

vb : vroedvrouw handelt bijna op haar 1tje een bevalling af en de "arts" komt ff langs om de baby aan te pakken (als de arts al niet te laat is...) , kassa kassa voor de arts ....

Tenzij je dus woont zoals ze op tv laten zien bij "verzamelaarswoede oid" zal er geen probleem zijn .

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag