9

Slecht geïnstalleerde warmte terugwinning?

sp01
sp01
#Verwarming & koeling · 10 jaren geleden

Onlangs hebben we een nieuw systeem laten installeren dat o.a. energie uit de omgevingstemperatuur terugwint. Zowel ingang als uitgang hiervan komen echter in dezelfde ruimte uit en ik kan me niet echt voorstellen dat dat de bedoeling is. Of het is op z'n minst erg onefficiënt. Kan er iemand mijn vermoeden bevestigen?

S P

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/22275/img20150601220814.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f2e3b6956e61b6cd7232f73c22adf01a

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
10 jaren geleden

'k Veronderstel dat dit een warmwaterboiler met warmtepomp is.  Met deze opstelling koel je de technische ruimte af om warm water te maken. In de winter wordt vervolgens die ruimte terug opgewarmd via je verwarmingsinstallatie (of verwarmingsverliezen) op fossiele brandstof.  In de zomer koel je die ruimte zo wat af wat meegenomen kan zijn.

Normaliter worden zowel de aanvoer als de afvoer naar buiten gebracht.  Als het een technische ruimte is kan je opteren om enkel de afvoer naar buiten te brengen en de aanvoer via een ventilatierooster te doen.  Het rendement zakt natuurlijk in de winter (waarbij dan soms bijverwarming nodig is)

PS De energiekost van zo'n warmtepompboiler is hoger (in €) dan warm water op gas/stookolie maar natuurlijk goedkoper dan een conventionele electrische boiler.

0
Charel
Charel
932 5443 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste SP,

Graag wat meer informatie:

- een systeem dat energie terugwint uit de omgevingstemperatuur zeg je. En waarvoor wordt die energie dan vervolgens gebruikt? Om sanitair warm water aan te  maken? Om ventilatielucht voor te verwarmen? Nog andere toepassing?

- In wat voor een ruimte staat dat toestel opgesteld?

Stel dat het over een warmtepompboiler gaat, wat Kris M ook vermoedt, en hij staat in de kelder of een berging buiten het beschermd (geisoleerd) volume dan is dat niet  abnormaal dat zowel aanzuig als afvoer in dezelfde ruimte uitkomt. Dat ding draait niet constant, terwijl het draait zal het de lucht in die ruimte langzaam afkoelen (een paar graden hooguit). Terwijl het niet draait zal die ruimte langzaam terug op de normaal daar heersende temperatuur komen, enzovoort... De gemiddede temperatuur zal uiteindelijk in die ruimte iets lager komen te liggen dan zonder dat toestel en dat is normaal ook geen probleem, in een kelder (of koele berging) zou dat zelfs een pluspunt kunnen zijn.

Staat dat ding echter in een ruimte binnen het beschermde volume dan heeft die warmtewisseing weinig zin, de warmte die je dan onttrekt uit de ruimte zal de cv ketel extra moeten aanvullen, geen winst dus.

0
thv
thv
6 19 Andere professioneel
10 jaren geleden

Volgens mij maakt het niet veel uit waar deze warmtepompboiler staat. In geen enkel geval zal hok (zoals hij nu geïnstalleerd is) deftig werken. De aan- en afvoer staan quasi recht op elkaar. Dus de afgekoelde lucht, wordt terug opgezogen door de luchtaanvoer van het toestel. Bij om het even welk merk warmtepompboiler staat er duidelijk in de handleiding dat dit absoluut te vermijden is.

0
Charel
Charel
10 jaren geleden

Beste thv,

Wat je hierboven schrijft klopt helemaal niet!

Ofwel heb je mijn vorige post niet gelezen, ofwel heb je het niet begrepen.

Het maakt wel degelijk uit waar die WPB staat.

- staat die binnen het beschermde of geisoleerde volume dan moet je aan en afvoer naar buiten brengen anders heeft het geen zin, zoals ik hierboven al heb uitgelegd.

- staat die buiten het beschermd volume dan heb je de keuze maar in dat geval is het dan beter om de aanvoer niet van buiten te nemen omdat de lucht in de winter te koud is om nog warmte uit te kunnen halen. Je zou wel nog de afvoer naar buiten kunnen brengen in geval het een te kleine ruimte zou zijn die te vlug zou afkoelen. 

- is het geen al te krappe ruimte buiten het beschermde volume (kelder, koude berging, zolder) dan is het beter om geen aan- en afvoerbuizen te gebruiken, de lucht wordt rechtstreeks uit de ruimte genomen en komt er ook rechtstreeks terug in. Bij de toestellen die ik ken zal hierbij de uitgaande lucht zeker niet rechtstreeks naar de ingaande lucht blazen maar er van weg. Zo niet, kan je er nog altijd een bocht op zetten. Het is niet zo dat het toestel niet deftig zal werken zo, integendeel, het lijkt mij de meest aangewezen manier zo.

Maar misschien moet TS eens één en ander verduidelijken voor we hier naast de kwestie gaan uitweiden. Want we weten nog altijd niet zeker of het om een warmtepompboiler gaat en in wat voor ruimte die dan staat.

0
sp01
sp01
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.

Het gaat hier inderdaad om een warmwaterboiler met warmtepomp om sanitair water op te warmen. Deze staat in een kleine  technische zijruimte van de garage ( 2 vierkante meter - kleine opening naar de garageruimte ), waarin stookolie condensatieketel staat, dus buiten het beschermde geïsoleerde volume van het huis. De aangezogen warme lucht is de restwarmte van de verwarmingsinstallatie, de afvoer van koude lucht wordt in de richting van de garage geblazen. 

Als  ik het goed begrijp kan ik dus het rendement een beetje verbeteren door een bocht of verlengstuk te maken om de afvoer van koude lucht beter naar de garage af te leiden?

De PS.van Kris M in verband met de meerprijs in vergelijking met stookolie stelt me teleur want de warmteboiler en vervanging van oude ketel door condensatieketel zijn ondermeer geïnstalleerd om de verwarmingskosten te drukken.

S P.

0
Charel
Charel
10 jaren geleden

Elke situatie is natuurlijk verschillend, maar in het algemeen zal de stelling van Kris M wel kloppen en ga je met die warmtepompboiler weinig of geen voordeel doen ten opzichte van warmwaterbereiding met stookolie of gas.

Echter als je vooral ook in de winter de restwarmte van uw cv kunt gebruiken dan heb je daardoor een beter rendement. Ik zou in uw geval inderdaad wel de afvoer naar de garage brengen.

0
thv
thv
6 19 Andere professioneel
10 jaren geleden

Sjarel,

ik heb niet gezegd dat ik niet akkoord ben met wat jij zei. Maar op de foto hierboven staat de aanzuigbocht quasi loodrecht op de afzuigbocht. Daar gaat mijn opmerking over. Kan bijna niet anders dat het toestel in deze opstelling de lucht die hij uitblaast opnieuw opzuigt. En dus een laag rendement zal halen. Draai de twee bochten dan toch minstens de andere richting uit.

Beste thv,

Wat je hierboven schrijft klopt helemaal niet!

- is het geen al te krappe ruimte buiten het beschermde volume (kelder, koude berging, zolder) dan is het beter om geen aan- en afvoerbuizen te gebruiken, de lucht wordt rechtstreeks uit de ruimte genomen en komt er ook rechtstreeks terug in. Bij de toestellen die ik ken zal hierbij de uitgaande lucht zeker niet rechtstreeks naar de ingaande lucht blazen maar er van weg. Zo niet, kan je er nog altijd een bocht op zetten. Het is niet zo dat het toestel niet deftig zal werken zo, integendeel, het lijkt mij de meest aangewezen manier zo.

0
Charel
Charel
10 jaren geleden

Inderdaad thv, ik had niet door dat er een foto was bijgevoegd. Mijn excuses 

Nu zie ik ook dat die bochten sowieso beter van elkaar weggedraaid zouden worden, of zoals ik al zei, de uitblaas naar de garage.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vloerverwarming en warmtepomp: de perfecte combinatie om efficiënt te verwarmen

Vloerverwarming en warmtepomp: de perfecte combinatie om efficiënt te verwarmen

Combineer vloerverwarming en een warmtepomp en je verwarmt je woning op een zeer rendabele en efficiënte manier. Maar welke warmtepomp kies je dan?

Lees meer

Hybride warmtepomp: werking, prijs, premie en terugverdientijd

Hybride warmtepomp: werking, prijs, premie en terugverdientijd

Een hybride warmtepomp bestaat uit een verwarmingsketel en een warmtepomp. Ontdek de prijs en terugverdientijd en of je in aanmerking komt voor een premie.

Lees meer

Een offerte voor een airco aanvragen: zo krijg je een duidelijk beeld van de kosten

Een offerte voor een airco aanvragen: zo krijg je een duidelijk beeld van de kosten

Offerte airco aanvragen? Ontdek prijzen, installatiekosten en krijg tips. Zo kan je goed vergelijken en de beste airco kiezen voor jouw woning.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag