Beste thv,
Wat je hierboven schrijft klopt helemaal niet!
Ofwel heb je mijn vorige post niet gelezen, ofwel heb je het niet begrepen.
Het maakt wel degelijk uit waar die WPB staat.
- staat die binnen het beschermde of geisoleerde volume dan moet je aan en afvoer naar buiten brengen anders heeft het geen zin, zoals ik hierboven al heb uitgelegd.
- staat die buiten het beschermd volume dan heb je de keuze maar in dat geval is het dan beter om de aanvoer niet van buiten te nemen omdat de lucht in de winter te koud is om nog warmte uit te kunnen halen. Je zou wel nog de afvoer naar buiten kunnen brengen in geval het een te kleine ruimte zou zijn die te vlug zou afkoelen.
- is het geen al te krappe ruimte buiten het beschermde volume (kelder, koude berging, zolder) dan is het beter om geen aan- en afvoerbuizen te gebruiken, de lucht wordt rechtstreeks uit de ruimte genomen en komt er ook rechtstreeks terug in. Bij de toestellen die ik ken zal hierbij de uitgaande lucht zeker niet rechtstreeks naar de ingaande lucht blazen maar er van weg. Zo niet, kan je er nog altijd een bocht op zetten. Het is niet zo dat het toestel niet deftig zal werken zo, integendeel, het lijkt mij de meest aangewezen manier zo.
Maar misschien moet TS eens één en ander verduidelijken voor we hier naast de kwestie gaan uitweiden. Want we weten nog altijd niet zeker of het om een warmtepompboiler gaat en in wat voor ruimte die dan staat.