6

Afmetingen van een huis: hoe bepaald?

Vassili
Vassili
#Regelgeving · 10 jaren geleden

Ik heb een huisje op Kreta in Griekenland en daar wil ik eigenlijk vanaf. Ik heb een makelaar op bezoek gehad en die heb ik de oppervlakte van het appartement verteld.Vervolgens ging hij binnenin uit de losse pols meten door in grote stappen (van een meter) de afmetingen te bepalen. Vervolgens kwam hij op een veel kleiner oppervlak dan in de papieren staat aangegeven. (Hoeft in Griekenland overigens niet de juiste te zijn, maar dit terzijde).

Hij meldt mij een paar dagen na z'n bezoek een koper te hebben en ik heb nu het donkerbruine vermoeden dat hij de prijs per vierkante meter wil drukken door te zeggen dat het huis dus kleiner is dan is opgegeven. Mijn vraag: klopt dat? Dat je uitgaat van de 'binnenmaten' en niet die van buiten!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
10 jaren geleden

Overal wordt de prijs bepaald door wat de koper wil geven.  Als je de makelaar niet vertrouwt zal je zelf ter plaatste de koopmarkt moeten analyseren.  Maw voor welk bedrag verkopen gelijkaardige appartementen? 

0
Vassili
Vassili
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

is jammer genoeg geen antwoord op de vraag. Die is: als je 't als architect spreekt over de maten van een huis, heb je 't dan over de totale oppervlakte van het huis of ga je alleen uit van de binnenmaten. Ik ben een eenvoudige boerenlul, maar ik dacht zelf het eerste.Maar wil graag zekerheid.

0
marva
marva
3 22 Andere particulier
10 jaren geleden

Er is een verschil tussen de bewoonbare oppervlakte en de grondoppervlakte. Immo zal de bewoonbare oppervlakte gebruiken.

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
10 jaren geleden

is jammer genoeg geen antwoord op de vraag. Die is: als je 't als architect spreekt over de maten van een huis, heb je 't dan over de totale oppervlakte van het huis of ga je alleen uit van de binnenmaten. Ik ben een eenvoudige boerenlul, maar ik dacht zelf het eerste.Maar wil graag zekerheid.

Ik vond nochtans het antwoord van Kris M duidelijk en alleszeggend. 

Uw bezorgdheid is toch dat het huis voor een goede prijs wordt verkocht?

De prijs wordt niet bepaald per m². De prijs wordt bepaald door degenen die het huis geschikt vinden voor hun gebruik. Zij zullen uiteraard ter plaatse de situatie beoordelen, ze krijgen dan een veel beter beeld dan door opgave van het exacte aantal m² of dat nu de buiten- of de binnenmaten zijn. Zo kan een woning van 10 m op 10 m buitenkant veel praktischer zijn en meer nuttige ruimte hebben dan een woning van 12 m op 12 m binnenkant.

Trouwens, indien het huis verkocht geraakt, dan heeft een makelaar er alle voordeel bij dat het voor een zo hoog mogelijke prijs zal zijn. Ik zou niet weten waarom de makelaar de prijs zou willen drukken, het tegenovergestelde is meestal het geval.

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
10 jaren geleden

Het is inderdaad zo dat er een norm bestaat om de bewoonbare oppervlakte te berekenen. 

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_2580 voor een duidelijke uitleg.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Koolstoftaks maakt energie tot 548 euro duurder per jaar

Koolstoftaks maakt energie tot 548 euro duurder per jaar

Ontdek hoe de koolstoftaks vanaf 2027 je energiekosten zal verhogen. Lees welke huishoudens het meest getroffen worden en hoe je kan besparen.

Lees meer

“In de meeste appartementen mag je geen zonnepanelen met stekker plaatsen”

“In de meeste appartementen mag je geen zonnepanelen met stekker plaatsen”

Zonnepanelen met stekker lijken ideaal voor appartementen, maar toch mag je ze niet zomaar plaatsen. Syndicus Olivier De Schrijver legt uit waarom.

Lees meer

Het EPB en EPC: dit is het verschil!

Het EPB en EPC: dit is het verschil!

EPB staat voor EnergiePrestatie en Binnenklimaat, terwijl EPC voor EnergiePrestatieCertificaat staat. Maar wat is nu het grote verschil?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag