4

Vloerisolatie of kruipkelder isoleren

Nadia
Nadia
#Isolatie · 10 jaren geleden

Ik ga beginnen renoveren en zou graag weten wat het best is qua vloerisolatie. Ofwel breek ik de bestaand chape uit en laat PUR spuiten met een laagje chape op (7cm + 5cm). Ofwel bespaar ik metzelf de moeite en laat de kruipruimte isoleren met gespoten PUR. Maar dan bedenk ik dat je nog steeds de koudebruggen hebt van de tussenmuren, je moet heel het bestaand vloerpakket van 12cm + welfsels mee opwarmen). Dus ik veronderstel dat langs binnen isoleren energetisch beter zal zijn, ook al kan je dan maar iets dunner isoleren. Of vergis ik me

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5435 Andere professioneel
10 jaren geleden

Die koudebruggen van de tussenmuren behoudt je ook bij isoleren aan de bovenkant, ze zijn dan zelfs korter wat minder goed is.

Bij isolatie langs onder kan je niet enkel de onderkant van de vloerplaat isoleren maar kan je ook nog een stuk naar beneden de buiten- en binnenwanden isoleren waardoor de eventuele koudebrug nog langer wordt, wat nog iets beter is.

Het feit dat bij isolatie langs onder dan de draagvloer ook bij in het beschermd volume zit is eerder een voordeel dan een nadeel. De temperatuur in de woning blijft hierdoor beter stabiel (meer massa).

Dit pus het feit dat je langs onder meer kan isoleren maakt dat het energetisch beter is om langs onder te isoleren. Sowieso is 7 cm aan isolatie eigenlijk te weinig winst in verhouding met de onkosten van het uitbreken en heropbouwen van de vloer.

0
Nadia
Nadia
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Hey Sjarel,

Merci voor je antwoord. met de tussenmuren bedoel ik de vele muurtjes in de kruipruimte... die transfereren toch koude naar de vloer. Wanneer je langs binnen isoleert dan is het toch nog enkel de muur rondom de kruipruimte die direct koude transfereert naar je buitenmuren (als ik langs kruipruimte zou isoleren wordt idd een stuk omlaag geisoleerd langs de muur). De offerte die ik had was voor 8cm in de kruipruimte vs nu de 7 cm langs binnen...

0
Charel
Charel
932 5435 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ga er van uit dat die tussenmuurtjes in de kruipruimte net overal onder een binnenmuur van het gelijkvloers staan, als fundament hiervoor, meestal is dat zo. Als je nu langs boven isoleert blijft de koudebrug tussen elk steunmuurtje en de binnenmuur die er op steunt bestaan. Bijkomend nog de grotere koudebrug tussen de betonplaat (of welfsels) en die binnenmuren.

In het geval je langs onder isoleert valt de koudebrug tussen de betonplaat en de binnenmuren al weg, en de koudebrug tussen de steunmuurtjes en de binnenmuren wordt verlengd (dus minder overdracht).

De kosten die je uitspaart doordat je geen vloer en/of chappe moet uitbreken en herstellen zou je voor een deel kunnen gebruiken om nog iets zwaarder te isoleren langs onder.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag