Wie in een appartement woont, mag uiteraard ook een laadpaal installeren. Al kan dat iets complexer zijn dan voor wie een woning heeft. “De collectieve aanpak is sowieso de beste aanpak”, meent Luc Vander Meeren van syndicus Syncura. Zij pleiten voor een wettelijk kader voor het plaatsen van laadpalen bij nieuwbouw of bij een ingrijpende renovatie. “De huidige wet zegt niets over de manier waarop laadpalen geplaatst moeten worden.”
Laadpaal voor appartementen
Woon je in een appartement en wil je een elektrische laadpaal laten installeren, dan kan dat uiteraard. Er bestaat momenteel een wet (de wet op mede-eigendom, nvdr) die bepaalt dat elke eigenaar recht heeft op de optimalisatie van energie. Dus ook om bijvoorbeeld een laadpaal te plaatsen op zijn standplaats of in zijn garagebox. “Maar deze wet zegt niets over de manier waarop de laadpalen geplaatst moeten worden”, weet Luc Vander Meeren, Senior Legal Officer bij Syncura. “Wel is er een specifieke procedure. Zo moet je eerst een aangetekende brief schrijven naar je syndicus waarin je meedeelt dat je een laadpaal wil. De syndicus of de vereniging van mede-eigenaars beslist dan of er al dan niet een laadpaal geplaatst kan worden. In principe kan je aanvraag enkel geweigerd worden op basis van een aantal in de wet opgenomen voorwaarden."
Enkel stroom voor de eerste elektrische wagen
Maar syndici lopen daar vaak tegen een kanjer van een probleem aan. “De eerste aanvrager gaat probleemloos zijn elektrische wagen kunnen opladen. Maar volgen er nog aanvragen, dan is de kans groot dat Fluvius onvoldoende stroom kan leveren. Fluvius kan het net versterken door bijvoorbeeld vanuit een naburige elektriciteitscabine een extra kabel naar het appartementsgebouw te trekken. Maar die moet daar de toestemming van de gemeente voor vragen en laat nu net het voetpad heraangelegd zijn”, grinnikt Vander Meeren.
Collectieve aanpak voor laadpalen appartementen is nodig
Om dergelijke situaties te voorkomen stelt syndicus Syncura voor om laadpalen collectief te bekijken. “Iedereen moet recht hebben op voldoende stroomcapaciteit, ook al vraag jij je laadpaal drie maanden later aan dan je buurman. Nu komen we soms in situaties waarbij we individuele aanvragers moeten teleurstellen. Wanneer zij naar het vredegerecht stappen, krijgen ze gelijk. Er is dus nood aan een collectieve aanpak.”
Elke laadpaal evenveel stroom
Die collectieve aanpak is ook een must als elke EV-eigenaar zijn wagen wil kunnen laden. “Op die manier kan je aan load balancing doen. De beschikbare stroom kan je dan verdelen over de verschillende laadpalen. Het zal langer duren om je wagen op te laden omdat de stroom verdeeld wordt, maar je kan wel laden. En iedereen krijgt op die manier evenveel stroom. Alles hangt af van de hoeveelheid stroom die er binnenkomt en wat de netbeheerder aan extra stroom kan voorzien.”
Laadpaal in ondergrondse garage: mag dat ook?
Een nieuwbouwappartement met veel open ruimte is natuurlijk fijn. Maar in stedelijke gemeenten of de grootsteden zijn dat eerder uitzonderingen. “Bij ondergrondse parkings is advies van de lokale brandweer noodzakelijk. Er is momenteel in Vlaanderen geen enkele regelgeving als het gaat om de plaatsing van laadpalen en de brandveiligheid in de gebouwen. Een elektrisch voertuig dat in brand staat, blus je niet op 1-2-3. Je moet de wagen uit de ondergrondse garage halen en dan onderdompelen in een container vol water. Om dat te kunnen doen zijn er bijkomende voorzieningen nodig, zoals een noodknop aan de ingang van de garage, een rook- en warmteafvoerinstallatie om rook en hitte uit het gebouw weg te ventileren, enzovoort. Maar wie gaat dat bekostigen? En wat als je een ondergrondse garage hebt met een autolift? Vandaar het belang om collectief het initiatief te nemen.”
Nood aan wettelijk kader
De huidige problematiek over laadpalen voor appartementsgebouwen is volgens Syncura een amalgaam van verschillende problematieken. Er is de brandveiligheid, het individuele initiatiefrecht dat teruggefloten kan worden door de syndicus of de vereniging van mede-eigenaars maar evengoed de beschikbare stroomcapaciteit. Syncura pleit daarom voor een duidelijk decreet, een wettelijk kader rond laadpalen in mede-eigendommen in Vlaanderen. “In Brussel is er al een decreet met richtlijnen sinds november 2022. Vlaanderen hinkt dus achter. Ook moet de wet op brandveiligheid op federaal niveau geactualiseerd worden. Eenmaal de regelgeving duidelijk is, dan hebben we als syndicus een wettelijk been om op te staan en kunnen we aanvragers een duidelijk en eenvormig antwoord bieden.”
Wie betaalt voor de laadpalen in een appartement?
Beslis je om collectief laadpalen te installeren, dan zullen de kosten van de voorstudie, de installatie, enzovoort gedeeld worden door hetzij de vereniging van mede-eigenaars, ofwel door het aantal appartementsbewoners dat een laadpaal wenst. “Meer bepaald door het aandeel in de gemeenschap dat je hebt. Dat wordt bepaald door de netto-vloeroppervlakte, de bestemming en de ligging van jouw appartement, garagebox, autostaanplaats enzovoort. Zo kan het aandeel van een penthouse dubbel zo groot zijn dan dat van een gelijkvloers appartement. De penthousebewoner zal dus meer betalen omdat zijn aandeel in de gemene delen groter is.”
Fact & Figures
- In Vlaanderen woont 28,8% van de bevolking in een appartement.
- Wil je als huurder van een appartement een laadpaal? Contacteer dan de eigenaar van het appartement.
- De vereniging van mede-eigenaren (VME) kan bezwaar aantekenen tegen een aanvraag. Bijvoorbeeld als de laadpalen schade kunnen veroorzaken: op vlak van het uitzicht van het gebouw, de veiligheid, …
- Syncura wil een herinvoering van de belastingvermindering voor laadpalen.
- Syncura is een van de grootste syndici in Vlaanderen en Brussel en beheert zo’n 1.965 appartementsgebouwen.

Verhoog je wooncomfort met dit schuifraam dat design met isolatie combineert
Wil je nieuwe ramen en deuren plaatsen? Aluminium biedt een perfecte combinatie van stijl, veiligheid en comfort.

Met deze rolluiken creëer je een prikkelarme omgeving voor meer rust en comfort
Thuiskomen na een hectische werkdag? Dat doe je liefst in alle rust en comfort.






