Van Chili tot Limburg, op dezelfde dag werden duizenden tot miljoenen mensen getroffen door een stroompanne. Wat is de oorzaak van een stroompanne en wat moet je doen als je zonder elektriciteit zit?
Ergste stroompanne in 15 jaar
In Chili (Zuid-Amerika) zat bijna het hele land urenlang zonder stroom. De oorzaak van de stroompanne zou een hoogspanningslijn zijn die uitviel. Het land heeft een van de beste elektriciteitsnetwerken van Zuid-Amerika en wordt nu geconfronteerd met de ergste stroompanne in vijftien jaar. Ook dichter bij huis zaten op dezelfde dag 1.500 gezinnen in Oudsbergen (Limburg) zonder stroom. Dit door een defect aan een toevoerkabel in een elektriciteitsstation.
Hoe ontstaat een stroompanne?
Volgens energie-expert Alex Polfliet liggen technische problemen meestal aan de basis van een stroompanne. Polfliet: “Denk maar aan een kabel die per ongeluk wordt doorgeknipt door wegenwerken. Maar netcongestie kan ook de oorzaak zijn. Als in een bepaalde straat te veel zonnepaneelinstallaties op hetzelfde moment veel stroom op een zwak net injecteren, dan kan er een stroompanne ontstaan. Maar omgekeerd ook: als er te veel stroom op een zwakke netplek terecht komt.”
Stappenplan: wat te doen bij stroomuitval?
Valt de elektriciteit in huis uit, dan kan het zijn dat er een zekering gesprongen is. Controleer je elektriciteitskast en zet de zekering terug aan of vervang ze. Vallen de zekeringen meteen terug uit, contacteer dan een elektricien want dan zit er een storing op je elektriciteitsinstallatie. Zijn de zekeringen in orde, maar heb je toch geen elektriciteit, dan is er waarschijnlijk een probleem met je elektriciteitsmeter. Je contacteer dan best Fluvius.
Is er een stroompanne in je volledige straat, dan is er een probleem met het distributienet. Ook dan neem je contact op met Fluvius, die een technicus stuurt om de oorzaak van de stroompanne op te lossen.
Kan je een vergoeding krijgen bij een stroomstoring?
Duurt de stroompanne langer dan vier uur en ligt een technisch probleem aan de basis, dan kan je een vergoeding aanvragen. Doe daarvoor bij Fluvius online binnen de dertig dagen een ‘melding van een forfaitaire vergoeding’. Accepteert Fluvius je aanvraag, dan krijg je binnen de zestig dagen het bedrag op je rekening gestort. Bij een geplande stroomstoring (door bijvoorbeeld geplande werken aan het net), heb je geen recht op een forfaitaire vergoeding.

Nooit meer kou in huis: ontdek het comfort van een Daikin warmtepomp
Kies je voor een warmtepomp? Dan kies je voor comfort en gemoedsrust.