Sinds begin dit jaar kunnen zonnepaneeleigenaars de plaatsing van de digitale meter niet meer weigeren. De voorbije weken verving Fluvius al bij 20% van de betrokken huishoudens de terugdraaiende teller door een digitale meter. “De uitrol loopt op schema, maar we merken uitstelgedrag”, merkt Lara Lammens, woordvoerder van Fluvius op. Zonnepaneeleigenaars blijken met heel wat vragen te zitten.
Waarom moeten zonnepaneeleigenaars een digitale meter plaatsen?
Maar liefst 403.000 huishoudens kregen tot eind 2024 uitstel om een digitale meter te laten installeren. Waarom? Zij hadden nog zonnepanelen aangeschaft mét de belofte van de terugdraaiende teller. Concreet gaat het om huishoudens met zonnepanelen jonger dan 15 jaar, die gekeurd zijn voor 1 januari 2021. Ondertussen heeft Fluvius de voorbije drie maanden al 67.000 digitale meters geplaatst. Voor de 336.000 andere zonnepaneeleigenaars zal de plaatsing de komende maanden gebeuren.
Negen vragen van zonnepaneeleigenaars over de digitale meter
Toch blijven zonnepaneeleigenaars, die hun terugdraaiende teller zien verdwijnen, met heel wat vragen zitten. Ook Fluvius geeft aan dat er veel verwarring is. Lara Lammens, woordvoerder van Fluvius: “Hoewel de uitrol van de digitale meters bij prosumenten op schema zit, merken we wel dat er verkeerde informatie circuleert via sociale media. Dat mag niet de bedoeling zijn, want hierdoor gaan klanten de plaatsing uitstellen.” Hoog tijd dus om de meest gestelde vragen op een rij te zetten.
1. "Verliezen we opgebouwde zonnestroom door de digitale meter?"
Bij de plaatsing van de digitale meter berekent Fluvius of er nog een saldo ‘terugdraaiende teller’ is. Lammens: “Dat is het verschil tussen de meterstand bij de vorige eindafrekening en de meterstand bij de metervervanging. Dat saldo wordt dan bij de eerstvolgende eindafrekening verrekend, net als bij het vroegere systeem van de terugdraaiende teller. Prosumenten verliezen bij de plaatsing dus nooit hun al opgebouwde zonnestroom.”
2. "Verandert er iets aan mijn groenestroomcertificaten?"
Groenestroomcertificaten gaven de verkoop van zonnepanelen een enorme boost. Maar de Vlaamse regering schafte in 2015 de groenestroomcertificaten af. Lammens: “Heb je nog recht op groenestroomcertificaten? Dan verandert de plaatsing van de digitale meter daar niets aan. Dat systeem blijft dus gewoon doorlopen zoals voorheen.”
3. "Wat moeten we doen met ons dag- en nachttarief?"
De plaatsing van een digitale elektriciteitsmeter wijzigt niets aan je huidige tariefkeuze: enkelvoudig (dag) of tweevoudig (dag/nacht) uurtarief. Lammens: “Met een digitale meter wordt het wel eenvoudiger om het tarief aan te passen. Vroeger moest daar een technicus voor langskomen, terwijl dat met een digitale meter op afstand kan. Let wel: de meeste energieleveranciers hanteren geen onderscheid meer in de energieprijzen tussen dag en nacht, zowel voor afname als injectie. Overleg dus best met je energieleverancier over zijn tarieven en wat best past voor jouw specifieke situatie.”
4. "Krijg je, als je in het weekend stroom op het net zet, het weekend-injectietarief of is het injectietarief altijd hetzelfde?"
Dat hangt af van het energiecontract dat je bij je leverancier hebt. Lammens: “Het injectietarief zal sowieso grotendeels worden bepaald door de vraag- en aanbod op de energiemarkt, want het gaat om energie die je ‘verkoopt’ aan je leverancier. Net als bij de afnametarieven zullen ze variëren in tijd. Wil je dat niet, dan neem je best een vast contract. Bij dynamische energiecontracten ligt dat nog anders: daar verschilt de afname- en injectieprijs elk uur.”
5. "Moet ik na de plaatsing zelf nog iets doorgeven aan mijn leverancier?"
“Je moet na de plaatsing zelf niets doorgeven aan je energieleverancier. Fluvius doet dit voor jou”, aldus Lammens.
6. "We hebben nu geen contract met injectietarief: hoe krijgen we dat dan?"
Lammens: “Je kan een terugleveringscontract afsluiten door contact op te nemen met je energieleverancier. Wil je naast het aanbod van je huidige energieleverancier ook die van andere leveranciers kennen, dan kan je best de V-Test doen van de Vlaamse Nutsregulator (vroeger de VREG). Die vergelijkt niet alleen de afnamecontracten van de verschillende energieleveranciers, maar ook de terugleveringscontracten.”
7. "Een andere energieleverancier heeft betere tarieven. Kan ik onmiddellijk overschakelen?"
Energietarieven vergelijken is altijd een goed idee. Maar Fluvius raadt aan om te wachten en niet onmiddellijk over te schakelen naar een andere energieleverancier. Lammens: “Je wacht best tot de eerstvolgende jaarafrekening. Anders komt je saldo terug op nul. Hetzelfde geldt voor het opstarten van energiedelen, maandelijkse afrekeningen of het SMR3-meetregime, waarbij Fluvius per kwartier de digitale meter uitleest.”
8. "Hoe weet ik of ik recht heb op een premie?"
Liet je je zonnepanelen plaatsen tussen 2014 en eind 2020 en laat je nu een digitale meter plaatsen, dan kan je recht hebben op een premie. Lammens: “Voor een gemiddelde installatie ligt dat bedrag tussen de 1.000 en 2.000 euro. Na de plaatsing van de digitale meter heb je 6 maanden tijd om de retroactieve investeringspremie aan te vragen. Na 31 december 2025 kan de premie niet meer aangevraagd worden. Check dus of je recht hebt op deze premie en vraag die meteen aan zodra de digitale meter is geplaatst en geregistreerd.”
9. "Kan ik de plaatsing van de digitale meter nog uitstellen?"
De plaatsing van de digitale meter is verplicht. Je kan deze dus niet meer weigeren. Lammens: “Enkele weken op voorhand krijg je een uitnodiging om een afspraak vast te leggen. De metervervanging zelf duurt doorgaans een uurtje. Wie wordt uitgenodigd, kan zijn afspraak zelf inplannen op een moment dat past. Komt er toch iets tussen, dan kan je de afspraak verplaatsen. Maar doe dat niet te vaak, want bij overmatig uitstelgedrag kunnen we je beschouwen als weigeraar. Dat kan ertoe leiden dat je het recht op de premie verliest. De plaatsing tijdig inplannen is dus de boodschap.”

Van digitale tool naar tastbaar maatwerk voor je interieur: Maatkasten Online opent eerste fysieke winkel
Maatkasten Online, al jaren bekend om hun digitale succesformule en bekroond tot Webshop van het Jaar, opent in Antwerpen een eerste fysieke winkel.

Van condensatieketel tot warmtepomp: Bosch biedt de juiste verwarmingsoplossing voor elk huis
Iedereen kent Bosch van zijn betrouwbare huishoudtoestellen en elektrisch gereedschap.






