Wie van energieleverancier wil wisselen, moet hiervoor geen eurocent betalen. Dat is wettelijk vastgelegd. Toch gebeurt het nog, meestal op een geniepige manier. Dat blijkt uit een bericht van de federale ombudsdienst Energie.
Meerdere klachten
Het is niet het enige thema waar de dienst klachten over ontving de laatste tijd. Ook de hogere energiefacturen door de recente overheidsbeslissingen en “ongeoorloofde verkooppraktijken bij deur-aan-deurverkoop” jagen heel wat mensen in het harnas. Net als onduidelijkheid rond tarieven en meteropnames. In totaal kwamen meer dan 5.500 klachten binnen over heel 2016.
Wet is duidelijk
Toch zijn de klachten rond verdoken overstapkosten niet nieuw. Het is een liedje dat al sinds twee jaar duurt, klinkt het bij de ombudsdienst: “Bedrijven rekenen een volledige vaste jaarvergoeding of abonnementsprijs aan op de slotfactuur van hun (ex-)klanten. Maar de wet is duidelijk: energieleveranciers mogen hier geen enkele vergoeding voor aanrekenen.”
Alle ogen zijn nu gericht op minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) om deze praktijken definitief uit de wereld te helpen. Binnenkort zit de ombudsdienst hierover samen met de minister.
Bron: De Standaard