Online woonleningen winnen duidelijk terrein. Dat blijkt uit een onderzoek van Hello home!, het digitale zusje van grootbank BNP Paribas Fortis. Zelf zagen ze tijdens het eerste half jaar van 2017 het aantal online kredietaanvragen bijna verdrievoudigen. Vooral de jongere garde laat een gesprek in levenden lijve sneller links liggen.
Lage rentevoet, lage drempel
In totaal ziet 38% van de Belgische ondervraagden het wel zitten om een online woonlening af te sluiten. Hangt daar een speciale rentevoet aan vast, dan is zelfs 56% bereid om de digitale stap te wagen.
De switch naar online lijkt dus definitief ingezet. BNP Paribas Fortis lanceerde als eerste deze dienst. Nadien volgden ook KBC en Keytrade bank. Ook zij plukken de vruchten. Zo rondde KBC dit jaar bijna 60% van de goedgekeurde woningkredieten digitaal af (+23% in vergelijking met 2016).
De identiteitskaart
Hoe ziet de digitale woonlener er precies uit? De resultaten van Hello home! schuiven een profiel naar voren van de gemiddelde klant:
- Hooggeschoold, mannelijk
- Tussen de 35 en 54 jaar
- Doet liever niet mee aan bankshoppen, het vergelijken en uitspelen van voorstellen bij verschillende banken (88 % van de ondervraagden)
- Leent voor een hoger bedrag voor de aankoop van een huis (gemiddeld 191.716 euro versus 157.600 euro voor de aankoop van een woning)
Nog niet alle zieltjes gewonnen
Toch moeten nog heel wat mensen overtuigd worden, blijkt uit de rondvraag. Net het gebrek aan persoonlijk, face-to-face-contact blijkt belangrijk bij de twijfelaars. Ook bij het aangaan van een krediet op maat lijken velen nog niet snel geneigd om hun pc of smartphone erbij te nemen.
Bron: De Tijd