De voorbije weken stonden in het teken van de heropstart van de vastgoedmarkt en die is best vlot verlopen. Niet alleen surfen we met z’n allen weer meer naar immosites, we voeren ook meer en meer online vastgoedschattingen uit. Tijdens de lockdown was het aantal schattingen al hoog en sinds het einde ervan wordt er zelfs een stijging van 49% opgetekend.
Meer bezoeken
Sinds iets meer dan een maand trekt de vastgoedmarkt weer aan. Dat is niet alleen te merken aan de georganiseerde bezoeken aan panden die te koop staan, maar ook aan het stijgende aantal bezoekers aan immosites. Zo stelde Immoweb een stijging van meer dan 40% vast in het aantal bezoekers op hun website en boekten ze met 797.000 bezoeken zelfs een nieuw dagrecord. “De mensen zijn zeer actief op zoek om een goede zaak te doen, terwijl de vastgoedprijzen niet gedaald zijn sinds de uitbraak van de coronacrisis”, zegt Valentin Cogels, CEO van Immoweb.
Verkoop vs. verhuur
In mei verdrievoudigde het aantal zoekertjes voor de verkoop van woningen en appartementen ten op zichte van de maand april. Bovendien lag het aantal zoekertjes voor de verkoop van appartementen op het einde van de lockdown hoger dan bij het begin ervan. Op de verhuurmarkt wordt er een omgekeerde tendens genoteerd. Daar werden op het einde van de lockdown minder eigendommen te huur aangeboden dan bij het begin.
Online schatting
Immoweb stelde vast dat tijdens de lockdown veel mensen gebruikmaakten van de extra vrije tijd om de waarde van hun vastgoed te schatten. Vooral bij Belgen die concrete vastgoedplannen hadden en ondanks de lockdown toch verder wilden, was deze tendens duidelijk. Sinds de heropstart van de vastgoedmarkt tekende zich zelfs een nog duidelijkere tendens af en zag Immoweb het aantal schattingen via zijn online schattingstool toenemen met 49%.
Beter zicht op de vastgoedmarkt
Men merkt ook dat meer en meer Belgen de neiging hebben om hoger te bieden dan de vraagprijs wanneer een bepaald pand echt in de smaak valt. Dit valt te verklaren door het feit dat de mensen beter geïnformeerd zijn en een beter zicht hebben op de markt. “Voor kopers een bod doen, gaan ze vooral op zoek naar kwalitatieve informatie over de waarde van de woning die ze willen kopen. Dat is een sterk signaal voor de markt”, legt Valentin Cogels uit.

Maatkasten Online opent eerste fysieke winkel: topkwaliteit op maat voor elk interieur
Maatkasten Online, al jaren bekend om hun digitale succesformule en bekroond tot Webshop van het Jaar, opent in Antwerpen een eerste fysieke winkel.