Jaarlijks kampen zo’n 120.000 woningen met waterschade. Een van de oorzaken zijn strenge vorstperiodes of periodes van hevige regenval en stormweer. Maar wat moet je doen bij een lek of waterschade? Barbara Van Speybroeck, woordvoerder van Assuralia vertelt welke stappen je best onderneemt.
Oorzaken van wateroverlast
“Waterinsijpeling door verstopte dakgoten, versleten afvoerpijpen en schade aan het dak komen het vaakst voor”, vertelt Barbara Van Speybroeck. “Er zijn ook nog andere oorzaken zoals sanitaire voorzieningen die overlopen, lekkende leidingen, defecte was- en afwasmachines en schade door vorst. Is er een strenge vorstperiode,dan merken we dat aan het aantal schadegevallen. Zeker als er al een paar jaar geen strenge winters zijn geweest. Maar ook periodes van hevoge regen en stormen die leiden tot overstromingen komen meer en meer voor.”
Hoe waterschade voorkomen?
Hoe kan je waterschade voorkomen? “Een periodieke controle van je dak en dakgoot is belangrijk. Zelf kan je na het vallen van de bladeren, na een storm en na de winter naar je dak kijken. Check bij felle regen ook je dakgoten en afvoerpijpen”, adviseert Barbara Van Speybroeck. Verzekeraars raden ook aan om voor en na de winter buitenverblijven, zolders, onverwarmde garages, technische lokalen en tuinhuizen te controleren. “In kamers of gebouwen waar je niet permanent woont, zorg je best voor een minimum aan verwarming of laat je de leidingen leeg. Denk maar aan een wasmachine in een onverwarmde garage. Controleer ook kamers waar je minder komt zoals je zolder. In ruimtes die je niet verwarmt, kan je vocht- of waterschade sneller opmerken.”
Wat dekt de verzekering?
Waterschade wordt in vele gevallen gedekt. “Zowel eigen schade via je brandpolis als schade aan derden via de dekking burgerrechtelijke aansprakelijkheid gebouw en inhoud”, legt Van Speybroeck uit. “De verzekering staat niet in voor het feit dat een leiding of installatie het begeeft of voor de herstelling van een lekkende dakgoot, maar wel voor de gevolgschade. Dit is de schade die door de verspreiding van het water veroorzaakt wordt. Als je wasmachine bijvoorbeeld een lek heeft door vorst, wordt je wasmachine niet door je verzekering terugbetaald, maar de veroorzaakte schade wordt wel gedekt."
"De meeste polissen vergoeden ook de kosten om de oorzaak van de schade op te sporen. Bijvoorbeeld de kosten om het lek op te zoeken of om een vloer of muur open te breken en te dichten.” Ook waterschade door een storm of natuurramp wordt gedekt. “Bij bijvoorbeeld een insijpeling veroorzaakt door een storm komt de rubriek storm van je brandpolis tussen voor de herstelling van je dak of dakgoot. Onder een natuurramp verstaan we overstromingen en aardbevingen. De schade die door zo’n ramp veroorzaakt wordt, wordt vergoed door de rubriek natuurramp van je brandverzekering.”
Wat dekt de verzekering niet?
Maar niet alle vocht- en waterschade wordt gedekt door je verzekering. “Schade door opstijgend vocht en condensatie worden gewoonlijk niet gedekt. Net als infiltratie via muren of je schoorsteen. Schade door schimmel en huiszwammen als gevolg van een gedekt schadegeval, wordt wel door de verzekering gedekt”, verduidelijkt Van Speybroeck.
Hoe schade aangeven?
Heb je waterschade opgelopen? Tref dan eerst de dringende beschermingsmaatregelen die nodig zijn om bijkomende schade te voorkomen. “Je neemt ook best meteen contact op met je verzekeraar. Hij kan je een firma aanraden die gespecialiseerd is in bereddering. Geef het schadegeval aan bij je verzekering, neem foto’s en hou beschadigde voorwerpen bij. Daarna kan je een bestek laten opmaken voor de reparatie.”
Wanneer ontvang je het geld van de verzekering?
Meestal komt er een expert bij je langs. “Deze kan relatief snel ter plaatse zijn, afhankelijk of het eerst wat moet opdrogen voordat hij de precieze schade kan bekijken. Is er ook schade aan de woning van je buren? Dan zal ook een expert van de verzekeraar van je buur een expertise uitvoeren. Je kan dan best een tegensprekelijke expertise laten maken om zo onderling tot een akkoord te komen. Van zodra er een akkoord is over het bedrag van de schade, heeft de verzekeraar 30 dagen de tijd om dat bedrag uit te keren.”

Extra daglicht in je keuken? Met een platdakvenster geniet je van meer ruimtegevoel en gezonde lucht
Wil jij van je leefkeuken een gezonde, lichtrijke en goed verluchte plaats maken?