De transitie naar volledige elektrische mobiliteit is in volle gang. Bij elektrisch rijden komen elektrische wagens, elektriciteit en dus ook slimme elektrische laadpalen kijken. De vraag die heel wat mensen zich stellen: wat met de overschotten? Is het mogelijk om overtollig opgewekte elektriciteit te verkopen? Is er al een wetgeving voor en hoe zit het in de toekomst?
Puur theoretisch is het perfect mogelijk een private laadpaal tegen betaling ter beschikking te stellen aan het publiek. In de praktijk ligt het echter een stuk ingewikkelder. Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, gaf ons een woordje uitleg.
Is elektriciteit van een slimme laadpaal te verkopen?
"In principe is gewonnen elektriciteit uit slimme laadpalen ook tussen particulieren verkoopbaar, legt Jochen De Smet uit. "Alleen zijn er wel enkele hiaten. Zo heb je voor de verkoop van elektriciteit normaal een leveringsvergunning nodig. Netbeheerders Engie en Fluvius hebben dat bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er heel wat zaken die wettelijk nog niet op punt staan. Zo is er nog geen consensus of er btw aangerekend moet worden, en hoeveel procent dat tarief dan moet bedragen."
Voorstander handelen in elektriciteit tussen particulieren
De voorzitter van EVB liet weten niet tegen het particulier verkopen van elektriciteit te zijn: "Graag zou ik wel duidelijk willen maken dat we potentieel zien in handel tussen particulieren, maar niet in elke vorm en er moet een duidelijk wettelijk kader zijn. Zo zien wij heel wat andere toekomstmogelijkheden waar we voorstander van zijn. Denk aan het samen produceren en verkopen van energie, zodat gezinnen collectief kunnen optreden als energiegemeenschap."
Geen correct wetgevend kader
De reden dat het kader voor energiegemeenschappen momenteel niet optimaal werkt is volgens De Smet vrij duidelijk: "Er moet eigenlijk dubbel betaald worden. Een particulier betaalt enerzijds voor de injectie, maar anderzijds ook belastingen en nettarieven. Daarom is het momenteel niet rendabel. Het kan in onze ogen dus wel, maar er is geen passend wettelijk kader dat het op een flexibele manier toestaat. Het is niet aan te raden om op die manier energie te verkopen."
Waar ze bij EV Belgium dan wel fan van zijn? "Wij zien op dit moment eerder muziek in publieke domeinen en semi-publiek laden. Er is geen tekort meer aan slimme laadpalen in ons land. Om dan een systeem te integreren waarbij een particulier stroom verkoopt aan een andere particulier lijkt ons overbodig."
Wat is semi-publiek opladen?
Een semi-publieke laadpaal is voor iedereen beschikbaar, maar bevindt zich op privaat domein. Een voorbeeld hiervan is een parking van een bedrijf of winkel.