Beste,
in 2019 hebben we een muur gemetseld tussen ons en de buur in. Aan onze zijde afgewerkt met gevelsteen zoals dat van het huis. Dit om ons terras te kunnen aanleggen met de nodige privacy. Ons terras is nu reeds 3 jaar in gebruik (afgewerkt) Er werd toen mondelinge toestemming gegeven dat de muur gezet mocht worden. Ik heb aan de buur in kwestie gevraagd of er langs zijn zijde van de muur iets van afwerking (gevelsteen, crepi, ...) voorzien moest worden. Dat moest toen niet. Dat was niet nodig. Ik heb de volledige muur zelf betaald en zelf recht gezet.
situatie nu; na dispuut over erfdienstbaarheid dreigt de buur ermee om de muur af te breken aangezien deze onrechtmatig staat.
De muur staat (volgens ons) volledig op onze grond. Maw enkele centimeters uit de scheiding. Ook staat de terrasmuur binnen de 30m van mijn woning.
De hoogte van de muur gemeten op mijn terras bedraagt 2m (incl afwerking blauwe steen). Uiteraard draagt het terras af waardoor de muur op het einde 2.15m hoog is. Het water op het terras wordt opgevangen en afgeleid naar de riolering.
over de hoogte valt ook wel iets te vertellen. Ons huis staat 1,5 mlager dan dat van de buur. Maw de buur kan vanuit het raam nog steeds over de muur kijken. Het huis van de buur staat hoger en het grondniveau loopt schuin af naar de muur. De buur kijkt momenteel op een grijze baksteen vanuit de slaapkamer (niet leefruimte).
1.kan er geeist worden dat de muur afgebroken wordt? (Buur Heeft geen nadeel met de muur aangezien dit privacy vormt voor beide partijen)
2. Hoe wordt de hoogte van de muur bepaald rekening houdend met het feit dat het huis van de buur 1,5m hoger staat. Onze keuken kijkt uit op een slaapkamer(nog steeds met een muur van 2m).
ps; wij zijn voor pro-bemiddeling maar de communicatie verloopt zeer moeizaam.
alvast bedankt voor de feedback.
Bekijk