azerty666

azerty666

Andere particulier

Lid sinds 30/06/2015

• 10 vragen gesteld
  • 13 vragen beantwoord
  • 2 leden bedankt

Geschiedenis

vroeger nooit last van gehad, maar de laatste tijd bij langdurige of hevig regenval, ik de vloeroppervlakte die zich bevindt rond de voet van de schoorsteen licht vochtig.

We verwarmen met gas.... vroeger werd de kraan opgengedraaid van zodra het wat koeler werd, maar om begrijpelijke redenen ;-) doen we dit niet meer. We denken dat dit de reden is waarom die vloer af en toe rond de schoorsteenbasis vochtig wordt. Vroeger geen last van (of nooit op gelet kan ook). Als het boeltje regelmatig gestookt werd dan bleef het natuurlijk droog ...

Dus we denken nu aan een inox schouwkap.. Die kap ga ik zelf maken (laten plooien + voetjes lassen etc...).  En dan door een dakwerker laten plaatsen.

eerste vraag die opkomt :  montage met chemische ankers ?  (is een betonnen plaat van naar schatting 5cm dik bovenop de schoortsteen). Of makkelijker met plastic pluggen en bouten (inox uiteraard in M8 of M10).

Nog andere suggesties waar we niet aan denken ?

thx !

Bekijk
azerty666

blanke trap lakken

2 reacties· · #Deuren en trappen

ik heb hier een trap in blank hout, ooit eens gelakt geweest in de jaren 60 waarschijnlijk. Nadien heeft daar 50 jaar een traploper op gelegen. Die is er nu af.

Ik zou die eerst willen afschuren en dan herlakken, iemand een goede ervaring met welke lak je zoiets best doet ?

Ik zie hier in de lokale Supra Bazar bijvb Xyladecor Yacht vernis staan, duurzaam en krasvast volgens het etiket :-) . Kan je zoiets gebruiken ? Of iemand beter voorstel ?

Dank alvast

Bekijk

hallo,

heb hier nog een exclusief nachmeter hangen (destijds enkel gebruikt voor een accumulatiekachel).

Die aansluiting daarop wordt echter al jaren niet meer gebruikt.

Ik heb iets gelezen over de afschaffing van ex.nachttarief etc. , maar de vraag is, moet ik die meter laten verwijderen als ik die niet meer gebruik, is te zeggen betaal ik een kost voor die meter elke maand terwijl ik die niet meer nodig heb ?

of laat ik die gewoon hangen (hangt niet echt in de weg of zo).

Het enige waar ik aan denk : dat is een 3fasen 220 aansluiting, misschien ooit handig mocht ik dat nodig hebben indien er een EV op de oprit komt ?

dankje !

Bekijk

hallo,

ik zou volgende aanpassing willen doen :

huidige situatie, zie bijlage :

links 1 bakje met internet/coax/telf kabel

rechts 1 stopcontact

Ik zou dit als volgt willen uitbreiden :

bovenaan 3 stopcontacten (groen)

onderaan 1 aansluiting met telf/coax/internet (rood)

De vraag is nu of die telf/internet/coax door het nieuwe 1e bakje mogen doorgevoerd worden (dus achter het 1e 220V stopcontact).

Zou een risico kunnen inhouden indien er ooit contact met de 220V kabels is, maar als dat goed uitgevoerd wordt lijkt het me geen probleem, de vraag is, mag dit wettelijk ?

thx !

Bekijk

goeiedag

ik zou m'n living willen opfrissen. Is een gebouw van de jaren 60 en daar zitten nog van die zwarte schakelaars in (van Niko)(denk bakeliet ?).  een van de schakelpunten bestaat uit 2 schakelaars boven elkaar en die hartafstand lijkt 55mm te zijn.

Als ik echter bij Niko ga kijken spreken ze nu van een hartafstand van 71 of 60 mm.

Iemand ervaring mee of je 2 schakelaars met een 60mm hartafstand hier kan inbouwen ?

Kan er natuurlijk 2 kopen en proberen, maar als iemand er ervaring mee heeft is het tijd/geld gewonnen

thx !

Bekijk

goeiedag,

heb een aantal venstertabletten aan de buitenkant

Ik weet niet welke steen het is. Ziet eruit als beton (zie foto)? Is ongeveer 2cm dik. Om de zoveel jaar wordt dat groen, zelfs korstachtig (is nu 5 jaar of langer dat het niet gereinigd is).  Heb al gelezen dat het kan geschuurd worden.

Ik zou het echter willen verven na het schuren zodat het langer goed blijft en geen mos meer krijgt.

Welke verf is hiervoor geschikt  ?

bedankt

Bekijk

goeiedag,

ik heb een vraag mbt. dit item :

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/dakisolatie/vraag/15548/hoe-zoldervloer-isoleren-zonder-gevaar-op-condensatie/

Ik heb dus beslist de zoldervloer te isoleren. Bestaat uit balken op ong 50cm van elkaar. Die hebben dwarsbalkjes, er liggen leidingen etc. Dus te gecompliceerd om dampfolie aan te leggen.  Er komt glaswol van 20cm tussen de balken.

Nu zou ik de plafonds eronder willen verven met een dampremmende verf

(zoals vermeld in hierboven aangehaald artikel)

Als ik echter google naar dampremmende verf krijg ik zo goed als niks te zien van merken, soorten, ...

Iemand die advies kan geven welke plafondverf een goed remmend damdicht resultaat kan geven ?

Heb ze 2 jaar geleden geverfd met Levis plafondverf. Best een extra laag aanbrengen ? Met welk type verf ?

bedankt

Bekijk

goeiedag,

ik zou in mijn tuin een garage willen bouwen (oldtimer inzetten en ocasioneel eens aan werken).

Ik zou hierbij graag advies/ervaring van andere mensen hebben. Ik wil het zelf doen omdat

1/ ik dat graag doe

2/ik geen garage vind bij de bestaande leveranciers (bouwpaketten) met thermowood

Ik zou de opbouw als volgt doen :

fundering : 15 cm met staalnet 8mm, vorstrand 60cm diep 30cm breed

oppervlakte : 5.3 m breedte * 6m diepte

dak 20 graden met ecopanelen 3m10 (geïsoleerd)

(schuine zijde dak zou ongeveer 280cm worden).

totale hoogte zou rond de 3m komen

constructie frame met 38x89 (cls geïmprgeneerd) en op de hoekpunten 12x12

palen om de frames iets 'vaster' te verbinden.

Dakconstructie : spantbenen 31*155 en horizontale verbinding 31x180

(12 stuks in totaal denk ik)

Geen isolatie

Buitenkant afgewerkt met thermowood (heb ik geen schuur of verfwerk aan)

wat denken jullie ?

bedankt

Bekijk

goeiedag,

ik zou zelf mijn zoldervloer willen isoleren (70m2 oppervlakte) met glaswol 18cm dikte.  Heb ik dan recht op een premie als ik het zelf doe. De leverancier zegt dat hij daarvoor geen papieren moet geven. Klopt dit ?  De factuurdatum zou tot 14/1/2017 mogen lopen om nog geldig te zijn.

Gebouw is van 1967

Is de premie enkel geldig voor de glaswol of ook voor het dampscherm ?

Ik zou voorlopig enkel de glaswol kopen want ik ben er nog niet uit of ik al dan niet een dampscherm ga leggen. (heel veel werk, scherm moet tussen de houten balken gelegd worden)

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag