Uit uw bericht maak ik op dat u op het juiste appartement woont en dat de vermelding van het huisnummer op het contract van de verhuurder en/of bij registratie een foutief huisnummer vermeld. Dit kan nogal eens voorkomen bij appartementsgebouwen met 2 appartementen op één verdiep en waar het gebouw oorspronkelijk 2 huisnummers heeft. Het is ook afhankelijk van de data in de registratietoepassing die misschien maar enkel het huisnummer 17 voorstelt om het volledige gebouw te identificeren. En wat staat er op het geregistreerde contract (exemplaar dat de verhuurder heeft geupload naar de registratie)? Ook huisnummer 19?
Ik vermoed dat u heel zwak zal staan bij de vrederechter om uw gelijk te halen op basis van een mogelijke technische fout of zelfs minder. En dat zou u wel eens zuur kunnen opbreken indien u wordt veroordeeld tot het betalen van de intussen alle vervallen huurgelden + de kosten van het geding.
Het beste dat u m.i. kunt doen is uw opzeg geven (probeer te bekomen dat de maand juli ook wordt meegerekend en de verhuurder dus akkoord is met een einde huurcontract per 30 september.
Vermijd in elk geval een conflict met de verhuurder. Vraag hem of hij het appartement wil verhuren met een ingangsdatum vroeger dan 30 september. Indien zich een goede kandidaat-huurder aanmeldt die het vroeger wil huren kan hij dat altijd, het verhoogt zijn verhuurmogelijkheden zonder risico op verlies.
Als u de lopende huurovereenkomst zou opzeggen (sluit eerst de nieuwe huurovereenkomst af) vermeldt in elk geval de overeengekomen einddatum en vanaf welke datum het appartement voor nieuwe huurders zal ter beschikking staan. Probeer zijn akkoord ook op de opzegbrief te krijgen. Zodoende heeft de verhuurder al uw toelating om het vroeger te verhuren. Het risico op dubbele huur ligt natuurlijk bij u en moet u afwegen of het allemaal wel de moeite waard is.
Bekijk