Ik heb dit indertijd opgelost door de nieuwe verdeelkast (fix o rail) op een houten multiplexplaat voor de oude kast te schroeven. De oude kast werd volledig leeg gemaakt.
Draden heb ik verlengd, niet met wago steekklemmen maar met lasdoppen (zijn nog steeds verkrijgbaar). Eerst de draden rond elkaar twisten en dan de lasdop erop schroeven. Leek mij meer betrouwbaarder omdat ze achter de multiplex zitten.
BekijkAREI Afdeling 5.3.5. Installatiematerieel - Onderafdeling 5.3.5.1. Schakel- en verdeelborden
In huishoudelijke installaties zijn de schakel- en verdeelborden van de klasse I of II die voorzien zijn van een achterwand en deur, conform de desbetreffende door de Koning bekrachtigde norm of door het NBN geregistreerde norm of beantwoordend aan bepalingen die ten minste een gelijkwaardig veiligheidsniveau bieden als die bepaald in deze norm. De achterwand mag niet kunnen worden weggenomen tijdens de gebruiksduur van dit materieel (vanaf het ogenblik dat het schakel- en verdeelbord is geplaatst en aangesloten).
Schakel- en verdeelborden, die aan de rugzijde niet afgesloten zijn, mogen niet rechtstreeks op hygroscopisch of licht-brandbaar materiaal bevestigd worden.
Als ik het goed lees mag de achterwand worden weggenomen voordat de kast geplaatst en aangesloten is. Voorwaarde is dan wel dat ze niet rechtsreeks op licht brandbaar materiaal is bevestigd, welke klasse van brandwerende eigenschappen het wel moet zijn wordt niet vermeld. Evenmin wordt gespecifieerd wat er met de achterwand wordt bedoeld. Is dit de gehele achterwand of een gedeelte ervan? Fix o rail kasten bv hebben in de rug kleine uitsparingen die je kan verwijderen.
Toezicht en onderhoud evenals de bereikbaarheid van de verbindingen moet verzekerd zijn. Geen enkele keurder gaat de kast van de muur vijzen om erachter te kijken. Een paar vijzen van de houten plaat achter de verdeelkast plaatsen maakt het nog extra moeilijk. Zorg er wel voor dat de openingen in de houten plaat niet te groot zijn zodat hij ze kan zien (werk hier met smalle gleuven).
Bekijk