Wally999

Wally999

Andere particulier

Lid sinds 13/05/2021

• 5 vragen gesteld
  • 27 vragen beantwoord
  • 1 vraag goed beantwoord
  • 2 bedankjes ontvangen

Geschiedenis

Wally999
Wally999

Ik heb dit indertijd opgelost door de nieuwe verdeelkast (fix o rail) op een houten multiplexplaat voor de oude kast te schroeven.  De oude kast werd volledig leeg gemaakt.

Draden heb ik verlengd, niet met wago steekklemmen maar met lasdoppen (zijn nog steeds verkrijgbaar).  Eerst de draden rond elkaar twisten en dan de lasdop erop schroeven.  Leek mij meer betrouwbaarder omdat ze achter de multiplex zitten.

Bekijk
Wally999
Wally999

AREI Afdeling 5.3.5. Installatiematerieel - Onderafdeling 5.3.5.1. Schakel- en verdeelborden

In huishoudelijke installaties zijn de schakel- en verdeelborden van de klasse I of II die voorzien zijn van een achterwand en deur, conform de desbetreffende door de Koning bekrachtigde norm of door het NBN geregistreerde norm of beantwoordend aan bepalingen die ten minste een gelijkwaardig veiligheidsniveau bieden als die bepaald in deze norm. De achterwand mag niet kunnen worden weggenomen tijdens de gebruiksduur van dit materieel (vanaf het ogenblik dat het schakel- en verdeelbord is geplaatst en aangesloten). 

Schakel- en verdeelborden, die aan de rugzijde niet afgesloten zijn, mogen niet rechtstreeks op hygroscopisch of licht-brandbaar materiaal bevestigd worden.

Als ik het goed lees mag de achterwand worden weggenomen voordat de kast geplaatst en aangesloten is.  Voorwaarde is dan wel dat ze niet rechtsreeks op licht brandbaar materiaal is bevestigd, welke klasse van brandwerende eigenschappen het wel moet zijn wordt niet vermeld.  Evenmin wordt gespecifieerd wat er met de achterwand wordt bedoeld.  Is dit de gehele achterwand of een gedeelte ervan?  Fix o rail kasten bv hebben in de rug kleine uitsparingen die je kan verwijderen.

Toezicht en onderhoud evenals de bereikbaarheid van de verbindingen moet verzekerd zijn.  Geen enkele keurder gaat de kast van de muur vijzen om erachter te kijken.  Een paar vijzen van de houten plaat achter de verdeelkast plaatsen maakt het nog extra moeilijk.  Zorg er wel voor dat de openingen in de houten plaat niet te groot zijn  zodat hij ze kan zien (werk hier met smalle gleuven).

Bekijk
Wally999
Wally999

Of het al dan niet verplicht is weet ik niet maar de keurder zal het wel (of moeten) weten. 

Onze keukenbouwer had dit 30 jaar geleden al zo voorzien.  De stopcontacten van alle toestellen staan ofwel achter de kast ernaast of achter de kast erboven.  Bij het plaatsen van de keuken werd dan in de achterwand een gat geboord zodat de stopcontacten altijd bereikbaar zijn.

Wij hadden wel een plan gekregen wat er waar voorzien moest worden.  De keukenbouwer zelf heeft dan nog de plaats van de stopcontacten komen aanduiden.

Bekijk
Wally999
Wally999

Is volgens mij nog niet toegelaten in België.  Zonnepanelen en batterijen moeten een vaste aansluiting hebben.  Op de vraag of het ook werkt in België geven ze geen duidelijk antwoord.  Zij zeggen met de verkoop eerst in Nederland te starten omdat elk land een verschillende wetgeving heeft waardoor ze zich eerst willen focussen op één land.

Wat met een 3-fasen aansluiting?  Een stopcontact zit op één fase, wat als je verbruik afneemt van een andere fase?

Volgens hun site is de volgende levering pas in maart (ik vermoed volgend jaar), met de vermelding "latere levering Q 3 2025".  Wel moet je bij reservering een aanbetaling doen van 50€ per batterij.

Betreft hier een webshop.  Wat met ev. ondersteuning?  Zo krijg je bv. geen ondersteuning bij het correct inrichten van je wifi netwerk welke nodig is om de batterij werkend te krijgen.  Voor iemand die technisch wat minder onderlegd is kan dit problemen opleveren.

Bekijk
Wally999
Wally999

Dit is een hoofdequipotentiale verbinding.

Moet vanaf de aardingsonderbreker naar de hoofdleiding (warm en koud) van de CV met een geleider van minimum 6 mm², de isolatie is geel-groen.  Aangepaste klemmmen zijn hiervoor verkrijgbaar.

Met de aarding van de hoofdleiding zijn alle radiatoren mee geaard.    Deze afzonderlijk aarden moet niet.

________________________________________________________________________________________________________

Bekijk
Wally999
Wally999

Radiatoren gevoed door isolerende  leidingen hoeven niet geaard te worden.

Bekijk
Wally999
Wally999

Meestal is er een vulkoppeling voor water tussen de waterleiding, waarvan de hoofdleiding moet geaard worden, en de cv ketel.  Ook moeten de hoofdleidingen van de CV installatie geaard worden, ongeacht de wijze waarop de radiatoren aangesloten zijn.

Bekijk
Wally999
Wally999

De 40A automaat in de hoofdkast is niet nodig, je kan hier achter de dif met een 6mm² een verbinding maken naar de 2e kast.  Je moet elk bord volledig spanningsloos kunnen zetten op het bord zelf (dus niet vanop een ander bord). Dit mag met een automaat, een dif is hiervoor niet nodig (heb je al in de hoofkast).  De verdeling van de kringen met de dif van 30mA voor wasmachine, afwasmachine en droogkast lijkt mij ok.

Bekijk
Wally999
Wally999

Wij hebben dit probleem ook gehad met een paar zwarte schakelaars van Niko.  Vanalles geprobeerd ( truc met WD40 kende ik niet), niets hielp.  Wij hebben uiteindelijk de schakelaars vervangen, daar deze nog van een vorig model waren moesten deze volledig vervangen worden met de afdekplaten.

Bekijk
Wally999
Wally999

Ik zou werken met twee wachtbuizen met trekdraad, 1 voor de kabel naar het tuinhuis en 1 naar de houtstapelplek waarop de zonnenpanelen komen.

Waarom een aparte buis voor de zonnepanelen.  Wij hebben een gelijkaardige installatie waar de zonnepanelen ver van de meterkast komen.  De installateur raadde ons het volgende aan :

De omvormer wordt bij ons in de garage geplaatst niet ver van de meterkast,  de bedrading van de zonnepanelen tot aan de omvormer werd door de installateur geleverd

Bekijk
Wally999
Wally999

Waarom laat je herkeuren?  Een keuring is enkel verplicht bij een belangrijke wijziging, uitbreiding of verzwaring van de installatie.  Een stopcontact bijplaatsen is dit volgens mij niet. 

Als je laat herkeuren stopcontact bijtekenen op de schema's.  Indien deze zich in een badkamer bevindt moet deze wel achter een dif van 30 mA staan.

Bekijk
Wally999
Wally999

Bij het 2e model moet je enkel de start/stop knop gebruiken wanneer je, als de rolluik in beweging is, de draairichting wil veranderen of als je de rolluik wil stoppen (bv halverwege zetten).  Wanneer je de rolluik volledig tot onder of boven laat gaan hoef je deze kop niet gebruiken, je kan dan zonder problemen deze knop op start laten staan en de omhoog/omlaag knop gebruiken.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag