7

Dampscherm en akoestische isolatie

stdep
stdep
#Isolatie · 10 jaren geleden

Dit is m'n muuropbouw van buiten naar binnen:

houten gevelplanchetten in thermowood op regellatten van 2cm dik, vochtwerend doek opticlima Fronta Quatro, dan celit3D platen van 3cm dik, dan houtskelet met houtwol steico flex van 14cm dik.  Moet ik hier nu eerst nog een dampscherm plaatsen vooralleer ik osb aanbreng?  Hierna zou een spouw komen voor de leidingen en ook als bijkomende akoestische rem, waarna ik gyproc acoustic zou gaan plaatsen als afwerking.

Beetje zelfde vraag voor het plafond: opbouw plat dak van buiten naar binnen: EPDM, osb 18mm, houtskelet met steico flex 14cm, moet ik voor ik aan het plafond begin opnieuw een dampscherm plaatsen?

Hartelijk dank alvast voor de reacties!!

Alle reacties

0
Judy
Judy
4 7 Bouwer
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een dampscherm heeft als functie "vocht tegenhouden van een warme omgeving naar een koude omgeving"  dus vermijden dat damp/stoom of een vochtige lucht zich omzet naar een druppel water (gebeurt door afkoeling).  

Dus als je wil vermijden dat er vochtophoping kan gebeuren in je dak, best wel.  Maar opgelet, dampscherm moet het eerste zijn dat je tegenkomt van warm naar koud, dus net achter de afwerking.  Ander ga je nog vochtophoping krijgen tot en met de spouw en dat is ook geen aanrader .... 

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel

dampscherm inderdaad te plaatsen, zorgt er ook voor dat je isolatie niet nat wordt.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

Ik ben daar nog zo zeker niet van dat een dampscherm in dit geval bij de buitenmuren nodig is.

Het hangt er vooral van af hoe dampopen dat vochtwerend scherm is. Als dat voldoende dampopen is dan kan je werken met een dampopen systeem. Dat wil zeggen, hoe verder naar buiten hoe dampopener. Met die OSB aan de binnenkant zit je al goed, die zal dampdichter zijn dan de buitenkant. Ik zou hier geen extra dampscherm voorzien.

Voor het platte dak is het een ander verhaal, daar is de buitenkant door de dakbedekking niet dampopen genoeg. Hier moet je dus aan de binnenkant wel een dampscherm voorzien, maar dan wel wat men noemt 'een intelligent dampscherm' een dampscherm dat toelaat dat eventueel vocht in de dakconstructie in de zomer naar binnen toe terug kan uitdampen.

Dit alles ook altijd in combinatie met het ventileren volgens de norm, liefst met een ventilatiesysteem en liefst constant.

0
stdep
stdep
0 1 Bouwer
10 jaren geleden

Het hangt er vooral van af hoe dampopen dat vochtwerend scherm is. Als dat voldoende dampopen is dan kan je werken met een dampopen systeem. Dat wil zeggen, hoe verder naar buiten hoe dampopener. Met die OSB aan de binnenkant zit je al goed, die zal dampdichter zijn dan de buitenkant. Ik zou hier geen extra dampscherm voorzien.

Het dampopen scherm heet Fronta quattro van ProClima en volgens de website zijn dit de voordelen.  Kan ik er dus van uit gaan dat het voldoende dampopen is gezien het 'hoog difussieopen' is?

Voordelen

Hoog dif­fusieopen en gelijk­tijdig max­im­aal slagre­gen­di­cht

Op­ti­male droog­con­dit­ies voor dak­con­structies: poriënv­rije TEEE-func­tie­mem­braan trans­porteert vocht actief naar buiten toe weg

Zwart vlies met een zwarte op­druk die on­zicht­baar is achter de open voe­gen

Zeer hoge ver­ouder­ings­bestendigheid en ther­mis­che sta­biliteit dankz­ij TEEE-mem­braan

6 maanden volledig weerbe­stendig

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

Oké, dus kan je werken met een dampopen systeem, geen dampscherm gebruiken. Je gaat met die gipsplaten en OSB van laag diffusieopen naar hoog diffusieopen en je hebt bovendien gebruik gemaakt van isolatiematerialen die hiervoor bij uitstek geschikt zijn.

0
erkati
erkati
0 3 Architect
9 jaren geleden

1. Persoonlijk ben ik nogal wat wantrouwig over dampopenheid en dito membranen of systemen. Doch dat is persoonlijk en eigen aan mijn ervaring en leeftijd.

Ik kies steeds voor zekerheid met een dampdicht membraan langs de binnenzijde.; heb al teveel bouwfouten hierover gezien.

2. Ik wil hier ook waarschuwen over OSB platen. Deze geven nogal wat formadehyde af wat schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Het is aan te raden om minstens " geattesteerde " platen te gebruiken. Ik kies voor meer ecologische platen.

3. Vocht en gezondheid zowel voor de mensen als voor het gebouw staat of valt met de kwaliteit van het ventilatiesysteem: hieraan moet je voldoende aandacht besteden en voldoende geld willen aan geven vanaf het ontwerp tot aan de uitvoering en de aansturing ervan. Ook de filtering van de binnekomende lucht is zeer belangrijk. Vergeet niet dat we tegenwoordig in " thermosflessen " leven.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag