Judy
Ik zou toch ook nuanceren dat het geen zin heeft om de vloer beter te isoleren dan de muren. Iedere schildeel van de woning heeft warmteverlies, hoe groter het oppervlak hoe meer warmteverlies. Via de muren heb je wel meer warmteverlies dan via de vloer, aangezien deze in contact staat met de grond en niet met buitenomgeving. Maar aangezien je werkt met vloerverwarming moet je er voor zorgen dat de ontwikkelde warmte maximaal naar boven gaat en niet naar de grond. Vanuit dat standpunt heeft het wel zin om extra te isoleren in de vloer. Alleen is het de vraag waar de grens ligt tussen kosten/baten; hoeveel kun je investeren en wat is de energiewinst ? Ik merk wel dat bij veel nieuwbouw er 16 cm geïsoleerd wordt bij vloerverwarming.
Heel belangrijk is uiteraard de drukvastheid
Hallo
Met jullie info ben ik naar de leveranciers gegaan ... maar daar krijg ik een iets genuanceerder antwoord ...
Het heeft geen zin om de vloer beter te isoleren dan de spouwmuren, dus de K3'tjes zouden te goed zijn, maar hun drukvastheid bij een dikte van van meer dan 12cm is volgens de handelaar niet voldoende. Ik kan best gaan naar iets minder goed isolerend materiaal dat bij de totale dikte even goed isoleert als de spouwmuur, maar wel een drukvastheid behaald van 200 tot 300 KPA om toekomstige verzakkingen te vermijden. Toevallig heeft een collega dit voor in z'n grote keuken, na 10 jaar kan hij de vloer uitbreken en opnieuw starten ...
Als ik dat nu meeneem in mijn keuze, is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden ? Isolatiewaarde en drukvastheid en ?