5

Ramen 1m breed: enkel of dubbel

TimG123
TimG123
#Ramen en deuren · 10 jaren geleden

Beste,

Wij hebben momenteel in onze nieuwbouwwoning ramen van 1 meter breed op het plan voorzien. Nu zijn we aan het twijfelen of we hierin een "dubbel" raam moeten zetten dat je naar 2 kanten kan openen of één gewoon raam dat je kan openen en op kip zitten.

De man van onze ramen vreest dat een dubbel raam er voor gaat zorgen dat het raam redelijk klein gaat ogen door de redelijk dikke PVC stukken in de glaspartij.

Wat is jullie advies? Is 1m breed genoeg voor een dubbel raam of toch 1 enkel raam zetten?

Alvast bedankt,

Tim

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

Bij een totale breedte van 1m zou ik geen onderverdeling nemen, één raam dus. Zeker in het geval van pvc ramen waarvan de profielen toch altijd wat breder zijn.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
10 jaren geleden

Hangt van uw bouwstijl.af.  Strak dan 1 raam.  fermette/pastorie dan 2 ramen (maar dan  zou k hout of alu nemen om t voldoende fijn te houden)

0
TimG123
TimG123
0 3 Andere particulier
10 jaren geleden

Bedankt voor jullie reactie! Is het eigenlijk mogen om bv de ramen een klein beetje breder te maken? We hebben inmiddels onze bouwvergunning al.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

Als dat zoiets in de buurt van 10 of 15 cm is, dan zal daar niemand of niets over vallen. Ik denk dat er weinig gebouwen zijn waarvan alle maten exact overeenkomen met de maten op het  plan. Deur of raamopeningen moeten in de praktijk dikwijls worden aangepast aan bijvoorbeeld de maat van de gebruikte gevelstenen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

Ontdek hoe duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor koelte en sfeervolle verlichting, dag én nacht! Slimme innovatie voor je terras.

Lees meer

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

21 maart is Global Shading Day: het ideale moment om te bekijken hoe je oververhitting kan vermijden in huis. We geven je 10 mogelijke oplossingen.

Lees meer

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

Kies de perfecte voordeur: ontdek materialen, stijlen, prijzen en tips voor onderhoud. Alles wat je moet weten in één handig overzicht.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag