Plat dak - warm dak
Deze vraag is goed beantwoordPlat dak - warm dak
In principe moet het dampscherm maar net tot tegen de opgaande muren worden voorzien. In de praktijk wordt hier meestal een onderlaag bitumineuze roofing voor gebruikt omdat hiermee het dak al voorlopig waterdicht kan gemaakt worden.
Indien het dak niet aansluitend volledig kan afgewerkt worden zou ik die laag ineens tot aan de buitenkant van de dakrand voorzien.
Ik zou die tweede laag OSB niet voorzien, die platen kunnen niet voldoende stabiel worden bevestigd en bij ongelijkmatig werken van die platen ten opzichte van de isolatieplaten zou aan de randen van de platen beschadiging van de dakbedekking kunnen voorkomen.
Trouwens het is ook helemaal niet nodig, de druksterkte van die isolatieplaten is voldoende bij een voldoende taaie dakbedekking, bijvoorbeeld een APP roofing zoals Dergigum SP 4mm.
Alle reacties
In principe moet het dampscherm maar net tot tegen de opgaande muren worden voorzien. In de praktijk wordt hier meestal een onderlaag bitumineuze roofing voor gebruikt omdat hiermee het dak al voorlopig waterdicht kan gemaakt worden.
Indien het dak niet aansluitend volledig kan afgewerkt worden zou ik die laag ineens tot aan de buitenkant van de dakrand voorzien.
Ik zou die tweede laag OSB niet voorzien, die platen kunnen niet voldoende stabiel worden bevestigd en bij ongelijkmatig werken van die platen ten opzichte van de isolatieplaten zou aan de randen van de platen beschadiging van de dakbedekking kunnen voorkomen.
Trouwens het is ook helemaal niet nodig, de druksterkte van die isolatieplaten is voldoende bij een voldoende taaie dakbedekking, bijvoorbeeld een APP roofing zoals Dergigum SP 4mm.
Vooreerst bedankt voor het antwoord. Inderdaad als je een taaie dakbedekking hebt zoals Derbigum, die ik trouwens op een plat dak heb liggen maar die ik heb laten uitvoeren. Zelfs in de zomer goed beloopbaar. Het dak van m'n tuinhuis wens ik zelf uit te voeren met EPDM en heeft natuurlijk niet dezelfde taaiheid. Bestaan er geen isolatieplaten met een grotere druksterkte of andere oplossing? Die EPDM heb ik zelf al eens geplaatst en is me dus niet onbekend... Of kan ik achteraf op de EPDM nog een harde weerbestendige plaat leggen?
Als je die EPDM daarvoor niet voldoende vertrouwd (heb er zelf geen ervaring mee) dan zou ik ook eerder in de richting van een weerbestendige plaat denken om onder de steunpunten van de PV-installatie te plaatsen. Geen te harde platen om de EPDM niet te beschadigen door de scherpe zijkantjes. Of mischien de zijkantjes ruim afronden?
Daar is voorzeker iets op te vinden.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus wel een plaat boven op de EPDM.
Ps: wel vervelend dat je nog niets kan wijzigen/toevoegen in je bericht eens het geplaatst is. Ook spelingsvouten blijfen zo tod mijn ergenis staan

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Denk je aan een nieuw dak? Alles wat je moet weten over opties, kosten en planning
Lees alles over een nieuw dak: wanneer je het nodig hebt, welke opties er zijn en hoe je de juiste keuze maakt voor jouw woning.
Lees meer
De juiste dakpannen kiezen? Ontdek de soorten en praktische tips voor plaatsing en onderhoud
De juiste dakpannen voor jouw dak kiezen? Ontdek de soorten, materialen, kleuren, prijzen en praktische tips voor plaatsing en onderhoud!
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen