Jan Weert schreef:
"Een passief huis heeft nog tot 15KW per jaar per m² nodig om te verwarmen. En de berekening voor ons leert dat we het dubbele nodig hebben per jaar voor SWW ..
Ondertussen hebben we warmtepomp geschrapt en kans is groot dat we ook pelletketel schrappen en dus uiteindelijk met gas zullen verwarmen. Het lijkt momenteel de beste gebalanceerde keuze tussen ppp (people/profit/planet), toch in ons geval."
Jan, het is mijn ervaring met passief dat je inderdaad geen warmtepomp nog pelletkachel nodig hebt, eigenlijk heb je totaal geen verwarming nodig tenzij een kleine bijverwarming.
Dat kan een elektrisch toestelletje van amper 2 kWatt maar ook een kleine gasradiator al heb je daarmee dan het probleem dat je met een vaste opstelling zit , de radiator staat daar 95 % van de tijd voor niets plaats in te nemen. Tevens zit je dan ook nog met een schouwdoorvoer.
Voor het verbruik dat je met bijvoorbeeld een elektrisch toestelletje hebt denk ik niet dat er een ecologischer alternatief is. Ik heb bijvoorbeeld een verbruik per jaar tussen de 300 kWh en de 1000 kWh (hangt van de zon in de winter af).
Dus gas voor koken, bijverwarming en warm water.
Of elektriciteit voor koken en bijverwarming en een warmtepompboiler voor warm water.
Maar ik zou zeker geen verwarmingsinstallatie voorzien, totaal niet nodig.