7

Differentieelschakelaar 30mA

Dieter5
Dieter5
#Elektriciteit · 10 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

bepaalde toestellen en leidingen dienen via een diff. van 30mA te lopen. Ik heb 8 zulke toestellen en leidingen die dit vereisen. Moet ik 8 verschillende leidingen met een automatische schakelaar voorzien of mogen enkele toestellen samen genomen worden? vb. dien ik voor de regenwaterpomp een aparte leiding te voorzien of mag die vb. samengevoegd worden met de leiding naar het tuinhuis?

1
Dieter5
Dieter5
0 3 Andere particulier
10 jaren geleden

Bedankt voor je uitleg. Mijn vraag was eigenlijk of je toestellen die verplicht via een diff.30mA gaan samen op 1 leiding mogen. Volgens het boekje mag je een droogkast en een wasmachine niet op 1 leiding zetten. Elk toestel dient een aparte leiding te hebben. Mijn regenwaterpomp dient dus ook apart gevoed te worden. Maar dan moet ik gaan breken om deze op een aparte leiding te zetten. Ik vind het nogal absurd omdat een regenwaterpomp niet veel verbruikt.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
10 jaren geleden

Dat hangt ervan af wat die "8 verschillende toestellen" zijn. 8 aparte automaten mag natuurlijk altijd.

0
Ikke Dolly
Ikke Dolly
0 3 Andere particulier
10 jaren geleden

De Diff 30 mA staat voor de betreffende automaten. Je hebt dus slechts één diff 30mA nodig. Achter deze dif mag je in regel automaten plaatsen met elk 8 stopkontacten( of stopkontactgroepen ) In Uw geval is dus 1 diff 30mA + 1 automaat 20Amp voldoende. In de praktijk zal men meer opteren om minimaal 2 automaten van 20Amp te plaatsen. Wanneer er één uitschakeld door een defect ( kortsluiting ) zal het andere deel van de 30mA installatie nog steeds blijven werken. Zo ook kan je opteren om bvb 2 diff's van 30mA te plaatsen om dezelfde reden maar dan voor het stroomverlies ipv een kortsluiting.

Bijvoorbeeld 2 Diff's 30mA met elk 4 automapen van 20 Amp zou een zeer goede combinatie zijn.

0
Dieter5
Dieter5
0 3 Andere particulier
10 jaren geleden

Bedankt voor je uitleg. Mijn vraag was eigenlijk of je toestellen die verplicht via een diff.30mA gaan samen op 1 leiding mogen. Volgens het boekje mag je een droogkast en een wasmachine niet op 1 leiding zetten. Elk toestel dient een aparte leiding te hebben. Mijn regenwaterpomp dient dus ook apart gevoed te worden. Maar dan moet ik gaan breken om deze op een aparte leiding te zetten. Ik vind het nogal absurd omdat een regenwaterpomp niet veel verbruikt.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
10 jaren geleden

Ik vind het nogal absurd omdat een regenwaterpomp niet veel verbruikt.

Wat zijn die 8 toestellen? 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

Dieter,

Op die ene diff mag je één automaat zetten waar je vervolgens 8 stopkontakten en/of lichtpunten mag op aansluiten. Op het schema worden dan die stopkontakten en lichtpunten vermeld en geen aparte toestellen, dat hoeft ook niet. Wat je dan vervolgens in die stopkontakten steekt maakt niet uit, dat is jouw verantwoordelijkheid. Uiteraard is het niet wijs om verschillende veelverbruikende toestellen zoals bijvoorbeeld een wasmachine en een droogkast op diezelfde kring te zetten. Onveilig is het niet, enkel onhandig omdat de zekeringen vaak zullen afslaan door overbelasting.

Een regenwaterwaterpomp mag echter geen probleem zijn omdat ze zoals je zelf zegt weinig verbruikt, deze mag en kan je dus voeden met een kring waar nog gewone stopkontacten en lichtpunten op staan.

0
Ikke Dolly
Ikke Dolly
0 3 Andere particulier
10 jaren geleden

DUS; Nooit toestellen rechtstreeks op de gebruikte kabel/draden aansluiten maar steeds via een stopkontact werken.

Maximaal 8 stopkontacten ( of meervoudige stopkontacten ) pet automaat van 20 Amp

Onbeperkt aantal automaten op de diff 30mA

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Bespaar geld en energie met een energie-app en slimme toestellen. Ontdek hoe je eenvoudig je stroomverbruik optimaliseert.

Lees meer

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Aarding is cruciaal voor je veiligheid. Ontdek hoe goede aarding elektrocutie voorkomt en je conform blijft met de Belgische voorschriften.

Lees meer

Apart (en voordeliger) elektriciteitscontract voor warmtepomp en laadpaal

Apart (en voordeliger) elektriciteitscontract voor warmtepomp en laadpaal

Vanaf 2026 kun je met een digitale meter een apart elektriciteitscontract afsluiten voor je warmtepomp en laadpaal.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag