Spouwmuurisolatie garantie: vlokken niet genoeg ingeblazen

9

Spouwmuurisolatie garantie: vlokken niet genoeg ingeblazen

housemartin
housemartin
#Isolatie · 10 jaren geleden

In 2011 heb ik mijn woning laten na-isoleren met Supafill vlokken van Knauf.

Vorig jaar het ik in mijn rolluikkasten gezien dat er geen vlokken aanwezig waren.

Men heeft dan  thermografische foto's genomen en daarruit bleek dat er op verschillende plaatsen niet genoeg ingeblazen werd. Het herinblazen werd dan 4 maanden later uitgevoerd (tijdens valavond, eind december tussen 17 en 18 uur), maar nu heb ik die firma de vraag gesteld om terug nieuwe foto's te nemen om het bewijs te hebben dat mijn spouwmuren nu volledig ingeblazen zijn. Het enige dat ik gekregen heb na verschillende keren gemaild te hebben zijn terug de eerste foto's . Sindsdien heb ik niets meer gehoord van die firma (op gelijk welke mail heb ik echter nooit een antwoord gekregen.) Hoe kan ik nu weten of mijn spuwmuren goed geisoleerd zijn. Ik heb wel een schriftelijke garantie van 25 jaar, maar wat ben ik daarmee.

Alle reacties

0
nowildw
nowildw
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Supafill is rotzooi , wil je regendoorslag naar de binnenmuur toe dan is dit de juiste manier.

Je knijpt het sop er zo uit na 5 jaar , sappige sponzie.

Nogal isolerend zoiets 

Ik zou es de slachtoffers ervan op een rij willen zien .

Na-isolatie komt dikke miserie , Supafill ik moet er van spouwen .

Plaatser is ook verantwoordelijk voor dit Pluimen , testen gevel was niet nodig vooraf ,perfect !

Nadien blijkt strengpers steen niet ok te zijn voor navullen spouw.

Knauf reageert niet eens op mail , plaatser betaalde de eerste ronde impregnatie na een maandenlang gevecht en een waterinding test (vijgen na pasen) en nu reeds 2de ronde impregnatie achter de rug.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92492/img20230325165213.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=acac131e418e8bba76fe892f0b3a85a7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92492/img20230922113106.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=77147aae807482aece56935b222ace11https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92492/img20230922162534.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a2fd79d468cb2cd6e546a838e5544895
0
Tweedekker
Tweedekker
0 21
1 jaar geleden

Dat heeft helemaal niets te maken met supafill of ander isolatie, maar wel met slecht vakmanschap. 

een hydrofuge is tegenwoordig technisch verplicht (zowel wtcb als vanuit goed vakmanschap). 

je aannemer had dus moeten een hydrofuge meeverkopen, dat hoort er simpelweg bij en al zeker aan slagregenkant. 

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
1 jaar geleden

Een nuancering is hier volgens mij op zijn plaats. 

Ik geloof best dat er problemen kunnen zijn bij naisoleren met ingespoten glaswol zoals Supafill maar je mag daaruit zeker niet besluiten dat dit overal problemen zal geven! Integendeel, in de meeste gevallen is dit een prima werkwijze.

Ik geloof ook best dat in sommige gevallen een hydrofuge op de muren aangewezen kan zijn maar dat is lang niet overal nodig of nuttig en het is zeker geen verplichting om dat dan maar overal en altijd te doen.

We mogen de voor- of nadelen aan werkwijzes in bepaalde situaties nooit veralgemenen naar alle situaties.

0
Tweedekker
Tweedekker
0 21
1 jaar geleden

Charel,

Als het wtcb zegt dat het nodig is, dan wordt dat normatief. 
bij problemen zal het ontbreken van een hydrofuge als oorzaak worden geduid. 

daar is al genoeg rechtspraak over. 
dus technisch is het wél verplicht als men geen doorslag wilt. 

de simulatie software die fabrikanten van isolatie en dampschermen of zelfs de gewesten ter beschikking stellen, dringen het zelfs op als conditio sine qua non. 

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
1 jaar geleden

Nogmaals een nuancering en de raad om niet al te snel bepaalde zaken te veralgemenen.

Het ontbreken van een hydrofuge kan nooit per definitie als oorzaak van een probleem worden geduid. Niet door het onderdzoekscentrum Buildwise en zeker ook niet in de rechtspraak.

Er kunnen bij problemen immers tal van andere oorzaken zijn en zoals gezegd is een hydrofuge ook lang niet altijd nodig, in vele gevallen is ze zelfs ongewenst. 

Als er simulatie software zou bestaan die altijd per definitie een hydrofobering als noodzakelijk aangeeft dan is dat een erg gebrekkige simulatie software.

Ps: Wtcb is al lang vervangen door Buildwise.

0
moes
moes
73 724 Andere professioneel
1 jaar geleden

Buildwise is geen wetgevende macht noch kan zij er maken. Buildwise heeft ALLEEN RAADGEVINGEN EN "MOGELIJKS" TOE TE PASSEN technieken. Niks van wat Buildwise voorlegt is dwingend of afdwingbaar. Zelfs als er al precedenten bestaan is dat geen garantie om tot dezelfde uitspraak te komen. Wanneer gaat ge da nu eens leren.

Daarom kan een handig en sluw advocaat daar altijd rond fietsen. En nu gaat hij afkomen dat een rechter als uw rapporten zal aannemen als het van het en dan altijd zo iets zal volgen maar niks is minder waar. 

0
nowildw
nowildw
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

De welles / nietes antwoorden op mijn bovenstaand probleem en dat van vele anderen (stel ik me voor) bewijzen dat je spouw vullen een gokje is dat je erg zuur kan opbreken.

Het aanvankelijke verkoopspraatje klinkt als een vlotte phisingmail  maar het ontnuchterend resultaat is ff schrikken en los het maar zelf op. 

Trouwens bemerk ik opkomst van opklimmend vocht onder de waterkeringshoogte in de (waterafstotende en hoelang?) wol waar deze dan een leuk motiefje maakt boven de plint. Ook dit is gratis en voor niks bovenop alle andere ellende.

Als bijlage nog wat stevig geroeste gemetaliseerde  vijsjes die vanuit de snelbouwsteen en fischerplug aangerand werden door het vocht en nog een leuk stilleven van de gestripte muur. Hoe zit het met de spouwhaken ,waarschijnlijk zelfde materiaal en zelfde verhaal. Een vreugdewolle toekomst lijkt me ook niet in het verschiet ,het kan enkel erger (inzakken natte zooi) worden toch met eventueel barstende uitzetting bij hevige vorst.Zag destijds eens een villa ontspouwen te Tielt. Zakkende bervroren natte woldekens drukten spouwblad en arduinen dorpels van de muur af. De sky is bij deze de limit.

Aan de wol , mij niet bellen !

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92529/img20240312101408-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fb3b66cde65586482f2373918610e4a3https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92529/img20240311111812.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e5071c960277119e03b63a320c328277
0
nowildw
nowildw
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Herken slechte isolatie met tips van een energie-expert en verlaag je energiekosten. Leer alles over isolatieproblemen en slimme besparingsmethoden.

Lees meer

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag