Vochtigheid: muffe geur en ongedierte
De eerste jaren na het bouwen van ons huis merkten we vochtigheid. Iemand wees ons erop dat de oorzaak waarschijnlijk lag in het feit dat bij het leggen van de vloeren het onderste deel van het pleisterwerk door de vloerder niet werd verwijderd, zodat het opstijgend vocht-ondanks het aanbrengen bij het metselen van een vochtbarriere tussen de gevelstenen-via het pleisterwerk naar boven kwam.
We hebben dan kamer na kamer, overal de plinten verwijderd, het pleisterwerk weggekapt onder de nieuwe plinten zodat het vocht niet meer kon opgezogen worden door het pleisterwerk.
Sindsdien hebben we geen vochtige plekken meer en geen afschilferend pleisterwerk noch loskomend behang meer. Maar er blijft nog altijd een muffe geur in huis die volgens mij op vochtigheid wijst. En bij het poetsen vind ik ook steevast soms vrij grote hoeveelheden dode pissebedden. Wat mij wel opvalt is dat ik die vieze beestjes hoofdzakelijk vind onder de radiatoren, in de living, in het bureau, veel minder in de hall en al helemaal niet in de eetkamer, noch in de keuken.
We hebben ook een hele tijd last gehad van water in de kelder, telkens en alleen maar in een periode dat het vrij veel en vooral langdurig blijft regenen. Nu is de kelder droog en hebben we daar voor meer constante verluchting gezorgd. Maar ook de kelder blijft muf ruiken en kan eigenlijk alleen gebruikt worden als opbergruimte.
Ik ben begonnen met de keldermuren die nu al een tijd droog zijn af te schrobben met een harde borstel en met heet water en javel (met de bedoeling te ontsmetten) Maar eigenlijk zie ik nergens op de vloer schimmel, ook niet op de muren. Het eigenaardige is wel dat er schimmel is op de binnenkant van de kelderdeur.
Wat kan er mis zijn in huis waardoor de aanwezigheid van muffe geur en ongedierte kan verklaard worden?
Het huis is gebouwd begin jaren 80 en niet voorzien van ventilatiesysteem. Ook moet ik vermelden dat vermits het huis zeer groot is, het thans niet meer mogelijk is het ganse huis tijdens de winter te verwarmen.
Heeft het zin om de vochtigheidsgraad te (laten) controleren en hoe kan dat op de minst dure wijze? Kunnen we bv zinnige conclusies trekken aangaande de vochtigheidsgraad door het gebruik van een eenvoudige luchtontvochtiger, maw als er water wordt opgevangen door die ontvochtiger betekent dat ddan automatisch dat er een vochtprobleem is? Of is er een meer betrouwbare manier nodig voor die controle? In dit verband dacht ik bv aan een hygrometer. Heeft het zin dit apparaat hiervoor aan te kopen?
Ik wacht met spanning op jullie deskundige tips en adviezen
Met vriendelijke groeten
G. KEMPS

.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=0a5abfbb0e410082d200914ddee6e86d)