Vochtigheid: muffe geur en ongedierte

8

Vochtigheid: muffe geur en ongedierte

ylessum
ylessum
#Muren · 10 jaren geleden

De eerste jaren na het bouwen van ons huis merkten we vochtigheid. Iemand wees ons erop dat de oorzaak waarschijnlijk lag in het feit dat bij het leggen van de vloeren het onderste deel van het pleisterwerk door de vloerder niet werd verwijderd, zodat het opstijgend vocht-ondanks het aanbrengen bij het metselen van een vochtbarriere tussen de gevelstenen-via het pleisterwerk naar boven kwam.

We hebben dan kamer na kamer, overal de plinten verwijderd, het pleisterwerk weggekapt onder de nieuwe plinten zodat het vocht niet meer kon opgezogen worden door het pleisterwerk.

Sindsdien hebben we geen vochtige plekken meer en geen afschilferend pleisterwerk noch loskomend behang meer. Maar er blijft nog altijd een muffe geur in huis die volgens mij op vochtigheid wijst. En bij het poetsen vind ik ook steevast soms vrij grote hoeveelheden dode pissebedden. Wat mij wel opvalt is dat ik die vieze beestjes hoofdzakelijk vind onder de radiatoren, in de living, in het bureau, veel minder in de hall en al helemaal niet in de eetkamer, noch in de keuken.

We hebben ook een hele tijd last gehad van water in de kelder, telkens en alleen maar in een periode dat het vrij veel en vooral langdurig blijft regenen. Nu is de kelder droog en hebben we daar voor meer constante verluchting gezorgd. Maar ook de kelder blijft muf ruiken en kan eigenlijk alleen gebruikt worden als opbergruimte.

Ik ben begonnen met de keldermuren die nu al een tijd droog zijn af te schrobben met een harde borstel en met heet water en javel (met de bedoeling te ontsmetten) Maar eigenlijk zie ik nergens op de vloer schimmel, ook niet op de muren. Het eigenaardige is wel dat er schimmel is op de binnenkant van de kelderdeur.

Wat kan er mis zijn in huis waardoor de aanwezigheid van muffe geur en ongedierte kan verklaard worden?

Het huis is gebouwd begin jaren 80 en niet voorzien van ventilatiesysteem. Ook moet ik vermelden dat vermits het huis zeer groot is, het thans niet meer mogelijk is het ganse huis tijdens de winter te verwarmen.

Heeft het zin om de vochtigheidsgraad te (laten) controleren en hoe kan dat op de minst dure wijze? Kunnen we bv zinnige conclusies trekken aangaande de vochtigheidsgraad door het gebruik van een eenvoudige luchtontvochtiger, maw als er water wordt opgevangen door die ontvochtiger betekent dat ddan automatisch dat er een vochtprobleem is? Of is er een meer betrouwbare manier nodig voor die controle? In dit verband dacht ik bv aan een hygrometer. Heeft het zin dit apparaat hiervoor aan te kopen?

Ik wacht met spanning op jullie deskundige tips en adviezen

Met vriendelijke groeten

G. KEMPS

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
10 jaren geleden

Ik veronderstel dat het huis en het schrijnwerk redelijk luchtdicht zijn, geen kieren of tochtgaten. Ik veronderstel ook dat het huis weliswaar geisoleerd is maar niet volgens de huidige normen. Verder wordt het huis niet volledig verwarmd en is er geen ventilatiesysteem. Geen vochtplekken maar wel nog een muffige onfrisse geur.

Ik heb een sterk vermoeden dat het vooral een gebrek aan ventilatie betreft.

Zou je kunnen zeggen op welke manier, wanneer en hoe lang je eventueel verlucht?

Kan je ook zeggen met hoeveel personen en dieren er wordt geleefd in het huis. Hoeveel douche's en/of baden per dag?

0
ylessum
ylessum
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

Al je onderstellingen zijn juist.

We leven met drie in het huis samen met 1 poes.

Er worden 3 douches perdag genomen en twee baden per week. In de badkamer wordt goed verlucht, dagelijks minstens 1 uur en als het goed weer is zelfs de ganse dag. De badkamer is op het eerste verdiep en daar hebben we geen probleem, de muffe geur is te merken op het gelijkvloers.

Beneden wordt de keuken in de zomer de ganse dag verlucht (met een hor-deur. In de andere plaatsen wordt er inderdaad niet zo vaak verlucht, dat komt omdat er meerdere zwerfkatten in de buurt zijn die vaak ook in onze tuin rondlopen en we al een paar keer problemen gehad hebben al we ramen of deuren openzetten dat die ongemerkt binnen komen. Zo hebben we al eens een vlooienplaag in huis gehad (onze poes wordt maandelijks hiertegen behandeld) evenals een kater die binnen kwam plassen, allicht om zijn sporen na te laten voor onze binnenshuis verblijvende kattin.

Als te weinig ventilatie inderdaad de oorzaak is, zal ik daar een oplossing moeten voor zoeken. Intussen heeft iemand mij aangeraden eens een tijdje een goede vochtvreter te plaatsen en te zien of er na een tijd water in staat, wat dan wel op aanwezigheid van vocht zou wijzen. Bovendien zou die vochtvreter blijkbaar ook de muffe geur opnemen, wat natuurlijk wel maar het bestrijden is van het syptoom, maar toch wat soelaas zou kunnen bieden op korte termijn.

Wat me wel intrigeert is de aanwezigheid van dode pissebedden, waarvan ik dacht dat ze alleen voorkomen als er vochtigheid is.

Met vriendelijke groeten

G. KEMPS

0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
10 jaren geleden

Verluchten door middel van een raam open te zetten helpt meestal zeer weinig tot niets. Enkel op dat moment kan dat zo lijken, maar even na het sluiten van de ramen zal de luchtkwalitiet terug op hetzelfde lage niveau zitten.

Enkel als het op dat moment waait en er staan meerdere ramen tegenover elkaar open dan kan het redelijk effectief zijn. Bij praktisch windstil weer zal zelfs met open ramen de lucht van buiten zich niet mengen of zeker niet in de plaats komen van de binnenlucht.

Bij slecht of koud weer en 's nachts wanneer het groot nodig is, zal men sowieso al minder geneigd zijn om dit te doen.

Nochtans drie douche's per dag , drie personen in huis, koken, wassen en plassen brengen zeer veel water in de woning. Je zou het kunnen gaan meten maar mij lijkt het overduidelijk dat je met een overmatige luchtvochtigheid zit. En spijtig genoeg niet alleen dat, de muffe geur wijst er ook op dat de lucht niet vers genoeg is, te veel co2 en te weinig zuurstof. Het klinkt misschien cru, maar je leeft in een ongezonde woning.

Een mechanische verluchting in de badkamer kan al iets oplossen maar is lang niet voldoende. Een ventilatiesysteem dat constant voor verversing van de lucht zorgt is de enige afdoende oplossing.

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

Een ontvochtiger is geen oplossing van uw probleem, doch zal het de symptomen (in het beste geval) een stukje verminderen. U kan dit vergelijken met het dweilen met de kraan open en iedere keer bakjes vocht afvoeren. U creeërt als bewoner trouwens de facto teveel vocht om op te vangen met vochtvreters. Bovendien is niet het vocht de oorzaak van uw probleem, wel het feit dat de vochtige luvht niet circuleert wat leidt tot "zware" lucht.. Dit probleem is enkel op te lossen met ventilatie op maat.

Al je onderstellingen zijn juist.

We leven met drie in het huis samen met 1 poes.

Er worden 3 douches perdag genomen en twee baden per week. In de badkamer wordt goed verlucht, dagelijks minstens 1 uur en als het goed weer is zelfs de ganse dag. De badkamer is op het eerste verdiep en daar hebben we geen probleem, de muffe geur is te merken op het gelijkvloers.

Beneden wordt de keuken in de zomer de ganse dag verlucht (met een hor-deur. In de andere plaatsen wordt er inderdaad niet zo vaak verlucht, dat komt omdat er meerdere zwerfkatten in de buurt zijn die vaak ook in onze tuin rondlopen en we al een paar keer problemen gehad hebben al we ramen of deuren openzetten dat die ongemerkt binnen komen. Zo hebben we al eens een vlooienplaag in huis gehad (onze poes wordt maandelijks hiertegen behandeld) evenals een kater die binnen kwam plassen, allicht om zijn sporen na te laten voor onze binnenshuis verblijvende kattin.

Als te weinig ventilatie inderdaad de oorzaak is, zal ik daar een oplossing moeten voor zoeken. Intussen heeft iemand mij aangeraden eens een tijdje een goede vochtvreter te plaatsen en te zien of er na een tijd water in staat, wat dan wel op aanwezigheid van vocht zou wijzen. Bovendien zou die vochtvreter blijkbaar ook de muffe geur opnemen, wat natuurlijk wel maar het bestrijden is van het syptoom, maar toch wat soelaas zou kunnen bieden op korte termijn.

Wat me wel intrigeert is de aanwezigheid van dode pissebedden, waarvan ik dacht dat ze alleen voorkomen als er vochtigheid is.

Met vriendelijke groeten

G. KEMPS

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
10 jaren geleden

ylessum schreef: "Kunnen we bv zinnige conclusies trekken aangaande de vochtigheidsgraad door het gebruik van een eenvoudige luchtontvochtiger, maw als er water wordt opgevangen door die ontvochtiger betekent dat ddan automatisch dat er een vochtprobleem is?"

== > nee

0
gery
gery
10 jaren geleden
Intussen heeft iemand mij aangeraden eens een tijdje een goede vochtvreter te plaatsen en te zien of er na een tijd water in staat, wat dan wel op aanwezigheid van vocht zou wijzen.

onzin

0
gery
gery
10 jaren geleden

ylessum, zorg eerst voor een goede diagnose door een onafhankelijk iemand, en zoek/kies dan een oplossing.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Wil je je woning snel isoleren én tegelijkertijd afwerken? Dan zijn sandwichpanelen geschikt. Ontdek meer over de voordelen, prijs en plaatsing.

Lees meer

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Ontdek hoe je een gevel moet metselen: materialen, kosten, zelf doen of laten doen en onderhoudstips voor een duurzame gevel.

Lees meer

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Ontdek alles over gevelplinten: wat ze zijn, de voor- en nadelen, materialen, stijlen, prijzen en handige plaatsingstips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag