Bouwkundig erfgoed verkavelen?
Beste,
Een huis met een grote tuin die behoort tot het bouwkundig erfgoed maar niet beschermd is. Mag ik een deel van die tuin verkopen door de grond te verkavelen?
Mvg, Dries
Bouwkundig erfgoed verkavelen?
Beste,
Een huis met een grote tuin die behoort tot het bouwkundig erfgoed maar niet beschermd is. Mag ik een deel van die tuin verkopen door de grond te verkavelen?
Mvg, Dries
Beste,
Ofwel is uw gemeente ontvoogd en kan ze hierover autonoom beslissen. In dat geval hangt dit af van het beleid van uw gemeente inzake erfgoed.
Ofwel is uw gemeente niet ontvoogd en dan wordt de beslissing genomen door de Gewestelijk Stedenbouwkundig Ambtenaar van Ruimte Vlaanderen.
Mogelijk vraagt de vergunningverlenende overheid in het kader van de procedure tot het bekomen van een verkavelingsvergunning het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed (als het perceel meer dan 5000 m² groot is, is dit verplicht en bij slopen van relicten die opgenomen zijn in de Inventaris van het Bouwkundig Erfgoed ook). Het advies is niet bindend, maar de vergunningverlenende overheid moet wel goed motiveren waarom zij het advies niet volgen.
Er zal in ieder geval een openbaar onderzoek georganiseerd worden. Het kan dat buren of erfgoedverenigingen bezwaar indienen tegen de aanvraag. Ook hier zal de overheid moeten motiveren waarom ze de vergunning toch verlenen.
Kortom, zonder glazen bol is het vrijwel onmogelijk om een antwoord te geven op uw vraag. De enige manier om zekerheid te krijgen is de procedure doorlopen.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.
Lees meerOp 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen