2

Bouwkundig erfgoed verkavelen?

DriesDB
DriesDB
#Bouwpartners · 10 jaren geleden

Beste, 

Een huis met een grote tuin die behoort tot het bouwkundig erfgoed maar niet beschermd is. Mag ik een deel van die tuin verkopen door de grond te verkavelen?

Mvg, Dries

Alle reacties

0
marva
marva
3 22 Andere particulier
10 jaren geleden

Beste,

Ofwel is uw gemeente ontvoogd en kan ze hierover autonoom beslissen. In dat geval hangt dit af van het beleid van uw gemeente inzake erfgoed.

Ofwel is uw gemeente niet ontvoogd en dan wordt de beslissing genomen door de Gewestelijk Stedenbouwkundig Ambtenaar van Ruimte Vlaanderen.

Mogelijk vraagt de vergunningverlenende overheid in het kader van de procedure tot het bekomen van een verkavelingsvergunning het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed (als het perceel meer dan 5000 m² groot is, is dit verplicht en bij slopen van relicten die opgenomen zijn in de Inventaris van het Bouwkundig Erfgoed ook). Het advies is niet bindend, maar de vergunningverlenende overheid moet wel goed motiveren waarom zij het advies niet volgen. 

Er zal in ieder geval een openbaar onderzoek georganiseerd worden. Het kan dat buren of erfgoedverenigingen bezwaar indienen tegen de aanvraag. Ook hier zal de overheid moeten motiveren waarom ze de vergunning toch verlenen.

Kortom, zonder glazen bol is het vrijwel onmogelijk om een antwoord te geven op uw vraag. De enige manier om zekerheid te krijgen is de procedure doorlopen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag