Nieuwe dakgoten: wat met berekening wateropvang?

4

Nieuwe dakgoten: wat met berekening wateropvang?

raymonda
raymonda
#Dak · 10 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste , mijn vraag is het volgende, als men dakgoten vernieuwd , en de wateropvang wordt berekend op 200 liter inhoud .

Moet dan de werkelijke inhoud gerespekteert worden ( zodus 200 liter) zijn er daar regels aan verbonden ???  

1
Charel
Charel
932 5457 Andere professioneel
10 jaren geleden

Ik begrijp de vraag niet zo goed. Wat bedoel je met de inhoud van 200 liter? Inhoud van de goten, van de regenput, van de buizen?

Wellicht bedoel je nog iets anders.

1
raymonda
raymonda
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

Goede Morgen.

Ik zal proberen de vraag te verduidelijken , het gaat NIET OVER REGENPUT +BUIZEN , het gaat HEM over de inhoud van de dakgoten .

Voorbeeld op de planning van de verbouwing is er door de architect de dakgoot getekend , de dakgoot de inhoud heeft van 200 liter , moet men de inhoud die op het plan staat respecteren .

Ik hoop dat het nu duidelijk is  

1
Charel
Charel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Niet zozeer de inhoud van de goten op zich is van belang, wel de afvoercapaciteit, en dat heeft te maken met de diameters van de afvoerbuizen en het aantal afvoerbuizen. En dat moet dan overeenkomen met de grootte van het dakoppervlak.

Een gemakkelijke regel hierbij is dat je per m² dakoppervlakte (horizontale projectie) één cm² afvoer moet hebben.

Bijvoorbeeld met een dakoppervlakte van 100 m² heb je 100 cm² afvoer nodig.

Een ronde afvoerbuis van 80 mm doormeter heeft ongeveer een doorlaatoppervlakte van 50 cm². Je moet dus voor dat dak twee zulke afvoerbuizen voorzien.

Uw voorbeeld over de inhoud van de dakgoot is eigenaardig, beter ware het om ook hier de doorlaatopening te bepalen, met andere woorden, de hoogte en de breedte van de doorsnede van de goot.

In de regel zijn de afmetingen van hanggoten berekend op het doorstroomvolume dat nodig is, terwijl die binnenafmetingen bij bakgoten meestal veel ruimer zijn en meer dienen om het esthetische aspect van bijvoorbeeld een brede oversteek of het gemakkelijk toegankelijk maken voor latere onderhoudswerken aan het dak.

Omwille van het esthetische en omwille van het feit dat het plan is goedgekeurd zoals het is ingediend zou je, bij een opvallend zichtbare wijziging hieraan, dit best aanvragen of minstens al eens voorleggen aan de architect. 

Alle reacties

0
Charel
Charel
10 jaren geleden

Ik begrijp de vraag niet zo goed. Wat bedoel je met de inhoud van 200 liter? Inhoud van de goten, van de regenput, van de buizen?

Wellicht bedoel je nog iets anders.

0
raymonda
raymonda
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

Goede Morgen.

Ik zal proberen de vraag te verduidelijken , het gaat NIET OVER REGENPUT +BUIZEN , het gaat HEM over de inhoud van de dakgoten .

Voorbeeld op de planning van de verbouwing is er door de architect de dakgoot getekend , de dakgoot de inhoud heeft van 200 liter , moet men de inhoud die op het plan staat respecteren .

Ik hoop dat het nu duidelijk is  

0
Charel
Charel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Niet zozeer de inhoud van de goten op zich is van belang, wel de afvoercapaciteit, en dat heeft te maken met de diameters van de afvoerbuizen en het aantal afvoerbuizen. En dat moet dan overeenkomen met de grootte van het dakoppervlak.

Een gemakkelijke regel hierbij is dat je per m² dakoppervlakte (horizontale projectie) één cm² afvoer moet hebben.

Bijvoorbeeld met een dakoppervlakte van 100 m² heb je 100 cm² afvoer nodig.

Een ronde afvoerbuis van 80 mm doormeter heeft ongeveer een doorlaatoppervlakte van 50 cm². Je moet dus voor dat dak twee zulke afvoerbuizen voorzien.

Uw voorbeeld over de inhoud van de dakgoot is eigenaardig, beter ware het om ook hier de doorlaatopening te bepalen, met andere woorden, de hoogte en de breedte van de doorsnede van de goot.

In de regel zijn de afmetingen van hanggoten berekend op het doorstroomvolume dat nodig is, terwijl die binnenafmetingen bij bakgoten meestal veel ruimer zijn en meer dienen om het esthetische aspect van bijvoorbeeld een brede oversteek of het gemakkelijk toegankelijk maken voor latere onderhoudswerken aan het dak.

Omwille van het esthetische en omwille van het feit dat het plan is goedgekeurd zoals het is ingediend zou je, bij een opvallend zichtbare wijziging hieraan, dit best aanvragen of minstens al eens voorleggen aan de architect. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je dak reinigen? Ga aan de slag met deze onderhoudstips per daktype

Je dak reinigen? Ga aan de slag met deze onderhoudstips per daktype

Je dak reinigen? Ontdek alles over de methodes, prijzen, tips en onderhoud. Per soort dakbedekking en type vervuiling.

Lees meer

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Een plat dak is niet per se een verloren ruimte. Zo kan je het inrichten als terras. Wil je ook een dakterras? Hier zijn enkele aandachtspunten en tips!

Lees meer

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Je plat dak langs de binnenkant isoleren? Een koud dak is goedkoper en sneller, maar brengt risico op vocht met zich mee. Ontdek de voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag