Jij maakt energie die naar anderen moet gedistribueerd worden en voor die distributie moet nu eenmaal een bijdrage betaald worden.
Maar doordat zowel degene die de energie op het net zet als degene die het er wat verder terug afneemt betaalt voor die distributie, wordt hiervoor dus dubbel betaald !
Toch niet. Elk de helft. ;-)
Toch niet..
Degene die het wat verder afhaalt betaalt volle pot distributie, alsof het van de kerncentrale kwam.
Degene met zonnepanelen betaalt enkel prosumententarief (vandaag), en geen distributie(en energie-) kosten op de geleverde EN zelf verbruikte energie (indien op jaarbasis evenveel zonneenergie gemaakt, als dat er elektriciteit verbruikt werd)
En hier vringt het schoentje... degene met zonnepanelen gebruikt wel degelijk het net, zelfs kwa volume bijna 2 keer zoveel als dat er geen zonnepanelen waren geinstalleerd. Dus lokale distributie netten worden zwaarder belast. (typisch verbruikt men ~30% van zonne-energie direct zelf op moment van de opwekking)
Het verhaal van de buurman wat verderop is voor een aantal wijken wishfull thinking. Er zullen wel wijken zijn waar er (op de middag) meer geproduceerd wordt dan verbruikt. Bijgevolg bij een klassiek net zal de net-spanning stijgen. Hier staan ook maxiumum op. Voorts moet die energie dan niet meer lokaal gedistribueerd worden maar naar een andere wijk... ik kan mij voorstellen dat dit regeltechnisch niet altijd evident is. En dat hier een kost aan verbonden lijkt me logisch.
Met andere woorden, mss zou je het niet zeggen, ik ben nog altijd super voorstander voor zonnepanelen.
Maar het net als een perfecte batterij gebruiken om je teveel aan energie op te slaan en dan in de winter er terug af te halen, zal niet gratis zijn in de toekomst. Al hoop ik wel dat men dat redelijke manier aanrekent. Bijvoorbeeld met slimme meter, die effectief kijkt hoeveel je hoogste gebruik van het net is.