4

Deur trekt op scharnier

GunQ
GunQ
#Ramen en deuren · 10 jaren geleden

We zijn aan het renoveren, en ik heb de oorspronkelijke deuren ontdaan van verf, verder gelakt en terug opgehangen met de oorspronkelijke scharnieren.

Nu merk ik dat elke deur bij het sluiten "klemt", het is niet zozeer de deur in het kozijn, maar ik merk dat de deuren precies te ver draaien en daardoor trekken op de scharnieren.

Bij nauwkeuring kijken zie je de scharnieren ( vooral het onderste ) meedraaien in de richting van de deur. 

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
10 jaren geleden

Het kan zijn dat de vijzen waarmee de scharnieren zijn vastgeven niet genoeg verzonken zitten in het gaatje van het scharnier of dat de vijzen  een te dikke kop hebben zodat de vijzen van de scharnierkant in het kozijn en die van de scharnierkant van de deur tegen elkaar drukken. Een andere mogelijkheid is dat het scharnier te diep in het kozijn of in de deurkant zitten ingefreesd.

0
GunQ
GunQ
0 2 Verbouwer
10 jaren geleden

Sjarel,

Bedankt voor het snelle antwoord. De vijzen zitten echter deftig verzonken, alsook de scharnierbladen vallen mooi samen met zowel de deur als het kozijn, dus ik vermoed dat het daar niets mee heeft te maken .

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
10 jaren geleden

Het kan ook zijn dat de deuren met die bijkomende laag verf op de zijkantjes en op de binnenkant van de kozijen nu te weinig speling hebben, je krijgt dan hetzelfde effect als bij scharnieren die iets te diep zitten. Ze zitten nu ook effectief iets dieper ten opzichte van de  oppervlakte vermits die nu iets verdikt is door die nieuwe verflaag .

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Valdorpel onder je deur monteren: bescherming tegen tocht, vocht en geluid

Valdorpel onder je deur monteren: bescherming tegen tocht, vocht en geluid

Zorg voor een perfect afgesloten deur met een valdorpel. Ontdek meer over de werking, materialen, prijs, installatie en het onderhoud ervan.

Lees meer

Wat maakt aluminium ramen een slimme keuze? De voordelen en opties op een rij

Wat maakt aluminium ramen een slimme keuze? De voordelen en opties op een rij

Aluminium ramen combineren een strak design met veiligheid. Maar hoe zit het met isolatie, prijs en onderhoud? Ontdek alles wat je moet weten!

Lees meer

Een vliegenraam of muggenhor plaatsen in 3 stappen

Een vliegenraam of muggenhor plaatsen in 3 stappen

Geen muggen en vliegen meer in huis dankzij een vliegenraam of muggenhor? Dit stappenplan toont je hoe je er zelf een plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag