4

Leien dak lekt

theo8
theo8
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Verschillende dakwerkers geven verschillende oorzaken, waardoor ik riskeer onnodige/verkeerde kosten te maken. Waar kan ik een expert vinden die uitsluitsel kan geven? (de woning is in Geel) Of kunnen jullie dit beoordelen vanop afstand? Het gaat om een leien dak van rond 1970, met een geringe hellingsgraad. De zink van de dakgoot gaat onder de leien maar zou op sommige plaatsen niet hoog genoeg aaneen zijn gezet volgens één dakwerker (de zink daar aaneen solderen zou het oplossen). Volgens iemand anders is de reden capillaire werking doordat de leien te vroeg zijn gestopt en niet tot in de dakgoot komen maar op de schuine zink stoppen en moet er een rij bijgelegd.enz

Volgens de huurders zou het probleem zich voordoen bij zéér harde regen, het water loopt dan letterlijk binnen. Er is ook een grote donkere vochtplek in één van de slaapkamers eronder in de hoek plafond/muur.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/28386/dak-voor-laar-4-geel-kopie-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=313550708fdb416db08133f9ce9d6b78https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/28386/dakgoot-laar-3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=96c3cd0e5ba63e1b65d06eddc6fde592https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/28386/dak-laar-4-geel-3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=14759f7835606c59ac109af0a1e31733

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
10 jaren geleden

Het is een combinatie van oorzaken waarbij de grootste oorzaak de te kleine hellingsgraad van het dak is waardoor water capillair kan worden opgetrokken tussen zowat alle leien en inderdaad ook tussen goot en leien.

Dit wordt nog verergerd doordat het regenwater ook nog eens wordt gehinderd door de uitgebreide mosvorming.

Ik vrees dat dit door enkel het aanpassen aan de goot niet verholpen gaat zijn.

Is er een onderdak? Kan je vanop de zolder de onderkant van de leien of het onderdak zien?

Kan je op de zolder vocht merken?

0
theo8
theo8
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Er is geen onderdak en er zijn wat waterdruppels te zien op de leien op sommige plaatsen. De klacht is vooral echter dat er (zeer zelden wel) veel water binnenloopt in de slaapkamers onder de zolder, blijkbaar bij zeer hevig onweer.

Bij mijn weten was dat probleem er vroeger niet (denk ik toch, het is het huis van mijn vader) en het dak met de beperkte hellingsgraad ligt er al sinds 1970

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het is een typisch fenomeen met dat soort leien en vooral bij deze helling. Zolang ze nieuw zijn is er geen probleem. De problemen komen er pas na vele jaren en worden dan jaar na jaar erger. Het heeft enerzijds te  maken met het feit dat het water er minder snel afloopt door verwering, vervuiling en mosvorming, en anderzijds doordat er ook wat meer speling en dus ook vervuiling tussen de schalie's onderling kruipt.

Je zou ze oppervlakkig kunnen reinigen en eventueel behandelen zodat ze terug gladder zijn en sneller het water afvoeren. Echter is dit ook maar een tijdelijke oplossing vermits je de vervuiling tussen de schalie's niet kunt aanpakken.

Bovendien houdt dat reinigen ook risico's in, het gaat hier immers om asbestleien die met de grootste omzichtigheid moeten behandeld worden.

Ik zou de leien dus vervangen door een andere dakbedekking. Op die manier kan je meteen ook een onderdak en dakisolatie voorzien.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag