1

Mbt registratierechten

tawiwi
tawiwi
#Bouwpartners · 10 jaren geleden

Beste, in dec 2014 verkocht ik mijn appartement (akte verleden op 16.12.2014) en kocht ik een huis van 220.000€ aan klein beschrijf, ik had meeneembaarheid van 11.000€ (mijn potje bedroeg 11.500€ registratierechten vh appartement dus dit kwam mooi uit).

Nu slaagt het hier wat tegen en ik kan het huis van een vriendin kopen voor 248.000€ (Gesteld dat ik mijn woning eerst verkoop, aan klein beschrijf).

Dit huis is beschikbaar rond dec 2016 - voorjaar 2017

Ik krijg wat tegenstrijdige berichten vd bank tov notaris: notariskantoor zegt dat ik 11.000€ "verloren registratierechten" moet bijbetalen (ik genoot klein beschrijf maar aangezien ik verkoop binnen de drie jaar moet ik bijbetalen tot groot beschrijf).

MAAR, stellen zij, als ik de akte kan laten verlijden binnen de twee jaar (dus voor 16.12.2016) zou ik 3/5 de terug kunnen krijgen zijnde 13.200€. Dit lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Gesteld dat de akte wordt verleden na 16.12.2016, zou ik 11.000€ "verloren registratierechten" moeten bijbetalen, maar ik zou wel terug het volledige bedrag kunnen "meenemen" zodat ik eigenlijk geen registratierechten moet betalen voor de nieuwe woning!

het notariskantoor zegt erg en bij dat de ontvanger (kantoor registratierechten) het laatste woord heeft en dit anders kan zien. Maw wij kunnen even goed helemaal mis zijn :-(

ik dacht altijd dat binnen de twee jaar terug verkopen een financiële ramp betekende maar dit lijkt dan precies wel mee te vallen?

iemand een idee hoe het echt zit en wat financieel gezien de beste keuze is?

Ik verneem hier en daar trouwens dat het systeem mbt registratierechten gaat wijzigen ... Mss kan ik beter nog even wachten dan?

Alle reacties

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Van 11 tot en met 19 januari kan je je hart ophalen tijdens Bouw&reno. Ontdek zo'n 200 exposanten in Antwerp Expo en krijg gratis advies op maat.

Lees meer

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag