een dak zonder onderdak moet al minstens 50 aar oud zijn.
Op termijn zul je die toch moeten vernieuwen. Ik heb hetzelfde probleem gehad en me suf gepiekerd hoe ik degelijk kon isoleren zonder een onderdak hoeven te plaatsen of het hele dak te vernieuwen. Wel, dat is zeer moeilijk gebleken..
Zachte isolatiematerialen als steenwol komen niet in aanmerking, en stijve platen kun je haast niet netjes waterdicht aansluiten op de balken, tenzij je de naden naderhand afkit. Maar dan zal er steeds aan de buitenzijde een spleet blijven en het doorslagwater zal daartussen kruipen en je oude kepers die door ouderdom een poreuze en vochtaantrekkend met stof verzadigd oppervlakte hebben, wakkig maken en dat is een bron voor houtrot en worm.
Gewoon polystyreen , piepschulm, is niet helemaal waterdicht. Als het nat wordt, zal het water opnemen en zijn isolatiewaarde verliezen. Blaas maar eens op zo'n plaat. Je adem gaat er gewoon doorheen.
Ik had ook gedacht aan een geschikte damp-open onderdakfolie tussen de kepers te nieten, een klein beetje laten doorhangen, zodat een gootje gevormd wordt. De naden nog eens extra afwerken met een vastgevezen latje.voor een waterdichte aansluiting van de folie op de balk. dan isolatie daaronder. En afwerken met een dampscherm. Dat is al beter. Maar de bovenzijde van de balken is dan niet beschermd en zal langs daar rotten. Als je de blootgestelde bovenkant van de kepers zou kunnen waterdicht maken met bitumen of iets dergelijks zou dat al een pak schelen.
Niet onbelangrijk; waar moet het water heen dat langs het onderdak loopt. Je moet het onderdak echt onder de onderste pannen door tot in de dakgoot laten doorlopen.
Samengevat:
1) Zonder enig onderdak isoleren is zelfmoord voor je dak. Binnen de 5 jaar mag je niet enkel de pannen, maar ook je volledige dakhout vervangen.
2) Mijn methode is zeer arbeidsintensief en moet uiterst zorgvuldig uitgevoerd worden. Elke fout leidt naar schenario1
3) Het blijft een minderwaardige renovatie en je zou beter overwegen de pannen te vernieuwen, meteen een onderdak te laten leggen en dan te isoleren naar hartelust.
Tenslotte heb ik voor dit laatste gekozen en ben nu voor 30 jaar gerust.